Hopp til innhold

– Et skrekkscenario for hele Nord-Norge

Om en uke besegles lasteskipet «Teges» skjebne av Tollpost Globe, men de mener selv skipets fremtid henger i en tynn tråd. – Et skrekkscenario for hele Nord-Norge, sier havnesjef.

Tege

BLIR IKKE ERSTATTET: Lasteskipet «Tege» er livsnerven for godstransporten fra Nordlandsbanen og videre til Nord-Norge. Men snart går skipet av med pensjon.

Foto: NRK

Lasteskipet «Tege» spiller en nøkkelrolle i godstrafikken inn og ut av Nord-Norge. Tre ganger i uka tar den turen langs kysten av Nordland, Troms og Finnmark med varer sørfra.

Men om en uke har Tollpost Globe styremøte og da blir etter all sannsynlighet båten satt ut av drift og containerruten fra Bodø til Alta lagt ned i oktober.

– Sånn som det ser ut nå tror ikke jeg «Tege» kommer til å fortsette i vårt transportopplegg, sier regiondirektør John Kenneth Selven i Tollpost Globe AS.

– Trodde det var mer lønnsomt

Problemet er at skipet er gammelt og må byttes ut, men den prislappen kan ikke Tollpost Globe ta alene.

De er overrasket over at skipet ikke lønner seg.

– Vi hadde trodd at det som er en foretrukket transportform skulle være mest kostnadseffektivt, men våre beregninger viser at vi sparer penger ved å transportere gods på bane og på veiene i stedet for, sier Selven.

Store konsekvenser

Konsekvensene av at «Teges» dager ser ut til å være talte er mange. Nord-Norge-linjen transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover.

Uten «Tege» vil det bety 6000 flere vogntog på nordnorske veier årlig.

Også Nordlandsbanen kan komme til å slite. Halvparten av varene som går med Nordlandsbanen fraktes videre nordover fra Bodø med containerbåten. Dermed frykter mange at Nordlandsbanens dager er talte om Nord-Norge-linjen legges ned.

– Tilbakeskritt for Nord-Norge

Havnesjef i Bodø, Ingvar M. Mathisen mener en nedleggelse av godsruta vil være et langt tilbakeskritt for hele Nord-Norge.

– Denne ruten går innom tre fylker og den mest effektive måten å frakte varer nordover på. Dette kan medføre at industri og næringsliv i Nord-Norge blir de store taperne. Det blir også bilistene som skal trafikkere veiene som får enda mer tungtransport, sier han.

– Det er denne linjen som gjør Bodø havn unik. Den forlenger Nordlandsbanen helt til Finnmark, fortsetter Mathisen.

– Et skrekkscenario

Også havnesjefen i Alta vil savne «Tege» dersom båten forsvinner.

– Det er et skrekkscenario at godstrafikken på veiene vil øke. Store deler av godset til Finnmark kommer inn via Alta, og store deler av det igjen fraktes av «Tege». Bare i Alta vil det bli 3000 nye kjøretøyer på veien, sier Jens Petter Mathisen.

Selv om han frykter konsekvensene er han ikke optimist for styremøtet neste uke.

– Jeg er nok redd for at det er slutt nå. Hvorfor det har blitt sånn, kan man bare spekulere i. Men jeg skjønner at Tollpost vil konkurrere og at det er lettere å ty til bil.

(artikkelen fortsetter under)

Tege

«Tege» transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover.

Foto: NRK

Fortsatt håp

Men ikke alle har gitt opp. SVs toppkandidat i Nordland, Marius Jøsevold mener det fortsatt finnes håp.

– Jeg vet at det jobbes både av Nordland fylkeskommune og Fiskeridepartementet for å finne en løsning på dette her, sier han.

Sammen med SV-leder Audun Lysbakken har han tidligere talt varmt om godsruta.

– Her må ta hensyn både til miljøet, slitasjen på veiene og ikke minst tryggheten til bilistene, sa Lysbakken og Jøsevold til NRK i april.

Ingen hjelp fra regjeringen

Men foreløpig har ikke regjeringen vært villig til å gripe inn.

– Innenfor rammevilkårene er det aktørene som selv velger transportmiddel. Samarbeid mellom flere speditører om bruk av skip er også noe som aktørene i utgangspunktet selv bestemmer. På denne bakgrunn er det ikke aktuelt å gripe direkte inn i denne saken, har samferdselsminister Marit Arnstad tidligere uttalt.

I Nasjonal transportplan 2014–2023 har regjeringen satt av om lag 8,3 milliarder kroner til godstransport på jernbanen.

Høyres stortingsrepresentant Ivar Kristiansen mener regjeringen er for passiv. Han mener regjeringen bør hjelpe kommersielle aktører når det ikke finnes statlige alternativer.

– Nord-Norge blir dobbelt rammet ved at vi ikke har jernbane lenger nord enn Fauske/Bodø. Her kan subsidier brukes, sier han.