– La du merke til bildelen som lå der borte? Huffameg altså.
Geir Ufs er journalist i Vest-Telemark blad. I 20 år har han pendlet fra Treungen til jobben i Kviteseid.
– Det er ikke noe unormalt syn, at det ligger bildeler langs veien?
– Her om dagen lå det plutselig 10–12 sekker i veikanten. Da var det noe som hadde skjedd i et av telehiva oppi her. Det var en som hadde måttet lesse av, noe som hadde gått galt.
Havnet i vakuum
Vi kjører riksveg 41 i retning Vrådal. I baksetet sitter ordfører i Nissedal, Halvor Homme (Ap). Han er ikke overrasket over at den 41 kilometer lange strekningen mellom Treungen og Vrådal har fått en plass blant landets ti verste.
– Dette er en riksvei, en viktig samferdselsåre for besøkende til Nissedal, Kviteseid og Seljord og videre til Bergen og Oslo. Det er en skam å ha en vei som er i en slik forfatning, sier han.
– Men hvordan ble veien så dårlig?
– Det har ikke vært nok trykk. Verken fra dem som bruker veien eller politisk.
– For snart ti år siden ønsket vegvesenet å gjøre dette til en fylkesvei. Det ønsket ikke politikerne, og da havnet veien i et vakuum. Det tok mange år før noen i det hele tatt husket på riksveg 41. Den gamle veisjefen i Telemark kalte det den glemte riksveien, og det er jeg helt enig i.
Ødelegger bilene
Bilen vi kjører er ny. Den gamle hadde nærmest ristet i stykker. Etter drøye seks år hadde bilen 15 feil da den ble solgt for 25.000 kroner.
– Det er kort sagt et mareritt, særlig nå som det er så mye telehiv. Det tærer på både bil og helse, og psyken egentlig.
Pendlingen til Kviteseid er blitt så tøff at journalisten nå jobber mest mulig hjemmefra.
– Jeg hadde helgevakt for nesten tre uker siden. Da jeg kom til Nissedal hadde jeg altså så hodeverk. Selv om du kjører seint så slår det nedi. Nå er jeg glad jeg har muligheten til å jobbe hjemmefra, da slipper jeg den forferdelige veien.
Skremmer turistene
I 1995 ble Telemarksvegen etablert for å fremme riksveg 41 som turist- og opplevelsesvei. Veien snirkler seg langs Nisser, en av fylkets største innsjøer. Hele veien har vi kontakt med vannet.
– Det er en perle som noen vil velge vekk på grunn av veistandarden, sier Halvor Homme, som også er leder av ordførersamarbeidet langs riksveg 41.
– Jeg hørte en historie om et bobilfirma i Tyskland som frarådet kundene sine å kjøre denne veien når de kom til Kristiansand og skulle videre oppover i landet. Fordi den var så dårlig og utleierne var redde for bilene sine.