Hopp til innhold

Her henger brua i løse lufta over Gudbrandsdalslågen

En kran på nesten 1500 tonn heiser bruelementene på Randklev bru på plass – åtte måneder etter at brua knakk sammen i uværet «Hans».

Brua over Gudbrandsdalslågen på Dovrebanen mellom Oslo og Trondheim fikk store skader i ekstremværet «Hans» i august i fjor. Deler av brua havnet i elva.

Siden da har strekningen vært stengt for både godstrafikk og persontrafikk.

Men nå er det håp. I dag er den 1450 tonn tunge krana i aksjon igjen.

Randklev bru heises på plass

Her svever et av bruelementene i lufta. Delene som falt i elva har blitt reparert på land.

Foto: Jonas Oden Ulset / nrk

Den gedigne krana har tidligere løftet bruelementene opp av elva. Nå skal de løftes på plass på brua.

– Bruelementene som nå er stroppet fast til krana er de samme som lå i elva. De har ligget i et stort telt på land og blitt reparert. Og nå skal de altså heises på plass igjen, sier prosjektleder Eivind Aslaksen Hamre.

På skinner

Etter planen skal brua åpnes igjen 20. mai.

– Det betyr at vi nå får åpnet igjen en hovedferdselsåre mellom Oslo og Trondheim. Spesielt for godstrafikken har dette vært veldig tøft. De har ikke fått fraktet så mye gods på bane som er ønskelig, sier prosjektleder Hamre.

Les også Snart opnar jernbanebrua på Dovrebanen igjen: – Svært viktig

Randklev bru

Ulempene har vært store for både passasjerene og togselskapene.

– Å åpne opp sambandet over Gudbrandsdalslågen har hatt høyeste prioritet for oss, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor.

Pensjonerte revisorer med interesse for maskiner

Roger Holden og Jon Kristoffer Stokkan fra Trondheim har reist 60 mil for å se med egne øyne at jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen blir gjenreist.

De synes det er spennende å se de gedigne maskinene i arbeid.

To menn bak gjerde ser på arbeidet med å reparere Randklev bru.

Roger Holden og Jon Kristoffer Stokkan har reist ens ærend fra Trondheim for å se de gedigne maskinene i arbeid.

Foto: Jonas Oden Ulset / nrk

– Må få med seg litt av livet, det syns jeg er viktig. Vi er pensjonister og har god tid, sier Jon Kristoffer Stokkan.

De har med seg godt med klær og nistemat og er innstilt på å bruke dagen.

– Det er stort å få med seg dette her. Det er ikke ofte vi ser noe sånt.

De tar også toget en del og sier det er viktig å få strekningen i orden igjen.

– Brua har jo stått i mange år, så den må vel få sjansen til å kjenne yttergrensa for hva den tåler. Vi må repsektere den for det, sier de to.

Syns det har gått fort

Mange syns det har tatt lang tid. Det er ikke prosjektlederen enig i.

– Dette har gått ganske raskt i forhold til den kompliserte jobben som har vært gjort, sier Eivind Aslaksen Hamre.

Eivind Aslaksen Hamre, prosjektsjef i Bane Nor

Prosjektsjef i Bane Nor, Eivind Aslaksen Hamre, er fornøyd med framdriften.

Foto: Jonas Oden Ulset / nrk

Bruelementene som havnet i elva ble heist ut i oktober og november i fjor. Selve reparasjonen av dem har tatt et halvt års tid.

Nå skal det ikke være fare for at brua kan kollapse igjen.

– Nei, nå har vi bygd opp brua i henhold til dagens krav, med et nytt fundament, Så har vi sikret det gamle fundamentet slik at de skal tåle en ny «Hans», sier Eivind Aslaksen Hamre.

Flere saker fra Innlandet

Steinras-Gjende

Tre personer evakuert etter steinras ved Gjende i Jotunheimen