Oslo og Akershus er enige om Oslopakke 3.
– Gratulerer med dagen! Da er avtalen signert, sa forhandlingsleder Ingrid Dahl Hovland fra Statens vegvesen da avtalen ble presentert fredag.
Tøffe forhandlinger
Sentrale politikere fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre i Oslo og Akershus har sittet i tøffe forhandlinger i ukevis. Torsdag ble de enige.
Alle bilister må betale mer i Oslos 83 bomstasjoner.
Aller størst økning får de tunge kjøretøyene.
Alle detaljer om økte bompenger kan du lese lenger ned i saken.
Bompenger til 2045
Oslopakke 3 er den store samferdselspakka for Oslo og Akershus. Avtalen sier hvor mye bilistene skal betale i bompenger og hvilke vei- og kollektivtiltak pengene skal brukes til.
Oslopakke 3 skal bygge opp under nullvekstmålet.
Stridstemaene har vært mange. I tillegg til bompenger har partene vært uenige om hvilke nye prosjekter som skal inn.
NRK har tidligere fortalt at partene ble enige om å forlenge innkrevingen av bompenger fra 2036 til 2045.
Det gir politikerne 93 milliarder kroner å rutte med.
I tillegg kommer penger fra staten. Og 96 prosent av pengene brukes på kollektiv, sykkel og gange, ifølge Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V).
Fylkesrådsleder Anette Solli i Akershus sier 338 millioner hvert år er satt av til kollektiv i Akershus.
– Det er for at vi skal kunne utvikle et mer rettferdig og rimeligere takst- og sonesystem i Akershus. Samtidig som vi skal få tid til å bygge ut rutenettet, sier hun.
Her er hovedpunktene i milliardpakka:
Røatunnelen inne
Mest krangel har det vært om Røatunnelen, etter det NRKs kilder forteller.
Tunnelen under Røakrysset ble skrinlagt av det rødgrønne byrådet. Særlig Høyre har kjempet hardt for å få den inn igjen.
Det har de nå lykkes med.
Mehmet Kaan Inan sier realisering av Røa-tunnelen har vært sentralt for Høyre.
Foto: Bård Nafstad / NRKEr forprosjekt skal være i gang i 2025. Røatunnelen skal ifølge avtalen bygges «så raskt som mulig».
– Dette er en historisk dag for de som har venta i 30 år, sa Oslo Høyres Mehmet Kaan Inan da avtalen ble lagt fram.
Tunnelen finansieres 50 prosent av bompenger og 50 prosent av Oslo kommune.
– Grunnen er at vi vil skjerme bilistene fra enda høyere bompenger, sier Inan.
Han erkjenner at når regningen veltes over på skattebetalerne, må penger til tunnel da tas fra et annet sted.
RØA: Tunnelen under Røakrysset blir tatt opp fra skuffen.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKDet settes også av penger til å fortsette planleggingen av E6 Oslo Øst som et forenklet prosjekt med tunnel på Manglerud.
E6 Oslo Øst er et annet omstridt prosjekt som ble skrotet av forrige byråd.
Trondheimsveien og trikk
Som NRK tidligere har fortalt, har Oslo Ap vært skeptiske til å legge nye prosjekter inn i pakka.
Unntaket har vært en ombygging av Rv.4 Trondheimsveien gjennom Groruddalen. Ønsket er en mer miljøvennlig bygate med mindre trafikk gjennom de tett befolkede drabantbyene.
GRORUDDALEN: Partene er enige om å gjøre noe med støy- og forurensningsproblemene langs Trondheimsveien.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKOgså der er partene nå enige om sette av penger til planlegging.
På samme vei har det også lenge vært planer om trikk, i første omgang til Bjerke.
Og det er faktisk satt av penger til forlengelse av trikken fra Sinsen og nordover, nærmere bestemt 1,9 milliarder kroner.
I tillegg er det satt av 400 millioner for å styrke busstilbudet i Groruddalen.
– Jeg er stolt av at vi endelig får til et skikkelig kollektivløft i Groruddalen, sa Marit Vea da avtalen ble lagt fram.
Mye uklart om T-bane
På T-banen fortsetter planleggingen av Furusetbanen inn i Lørenskog til Skårer. Dette er viktig for Akershus.
1,5 milliarder kroner er satt av til å bygge Ensjøsvingen. Det er en ny T-baneforbindelse som gjør det mulig å kjøre direkte mellom Ensjø og Carl Berners plass.
En tilsvarende sving i vest, den såkalte Volvatsvingen, er det derimot ikke penger til i denne omgang.
Hele T-banesystemet er imidlertid i spill. Partene vil utrede enklere og billigere måter å løsne proppen gjennom Oslo sentrum på enn å bygge helt ny sentrumstunnel.
Her vil de se på nye mulige T-baneforbindelser.
– I Akershus går pengene til flere busser, hyppigere avganger, billigere billetter og et mer rettferdig takst- og sonesystem, sa Akershus Aps Hoda Imad fredag.
Hoda Imad (Ap) i Akershus er svært fornøyd med at det øremerkes mer penger til kollektivtrafikk i Akershus.
Foto: Nadir Alam / NRKStyrker elbil-rabatt
Det er nå klart at elbilrabatten blir dårligere, men ikke så mye dårligere enn mange har fryktet etter at Stortinget åpner for å senke rabatten fra 50 til 30 prosent.
Et endelig prosenttall foreligger ikke, men rabatten vil trolig fortsatt ligge på over 40 prosent.
Bompengesatsene blir trappet opp i tre trinn. Økningen er større i rushtiden enn utenfor:
– Har det vært viktig for Venstre å holde elbilrabatten så god som mulig?
– Ja, det har vært viktig. For vi veit at hvis ikke vi får enda flere elbiler, så klarer vi ikke å kutte utslipp raskt nok, sier byråd Vea.
Partene er dessuten enige om at nye fossilbiler som kjøpes nye fra 2026 skal betale dobbel takst. Det må i fall Stortinget åpne for.
Tunge kjøretøy får et formidabelt taksthopp 1. januar 2026:
DYR TUNGTRAFIKK: Kjøretøy på over 3,5 tonn for kraftigst økning.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKOslopakke 3 må vedtas i Oslo bystyre og Akershus fylkesting og godkjennes av Vegdirektoratet. Forlengelsen fra 2036 til 2045 må vedtas i Stortinget.