– Vi hører jo støyen og vet hvor belastende det er for nærområdet rundt oss.
OBOS-sjef Daniel Kjørberg Sirai står på brua mellom T-banen og senteret på Manglerud.
Under dundrer trafikken på E6 forbi.
Nå lanserer OBOS og entreprenørselskapet NCC ideen om et 400 meter langt miljølokk forbi Manglerud.
Prisen er grovt anslått til 6-700 millioner kroner.
– Det kan både legge til rette for byutvikling og ta bort problemet med støy og luftforurensning, sier Danel Siraj.
Kamp i tre tiår
I tre tiår har folk på Manglerud, Høyenhall og Bryn kjempet for å bli kvitt trafikken på E6.
Kravet om tunnel hadde lenge bred politisk støtte både lokalt og nasjonalt.
Men miljøtunnelen på Manglerud este etter hvert ut til et gigantprosjekt.
Under navnet E6 Oslo Øst la Statens vegvesen opp til en omlegging av veisystemet fra Klemetsrud til Trosterud, en strekning på 15 kilometer.
Siste prisanslag er 20,8 milliarder kroner.
I 2019 vendte det rødgrønne byrådet tommelen ned. De mente at mer vei betyr flere biler.
Uten lokal støtte la daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) planene på is.
I 2021 forsvant E6 Oslo Øst også ut av Nasjonal Transportplan.
Byrådet vil ha omkamp
Det nye blågrønne byrådet vil ha E6 Oslo Øst opp fra fryseboksen.
De vil ha prosjektet inn i Oslopakke 3 i en eller annen form.
Daniel Kjørberg Siraj tror ikke det er penger til gigaprosjektet E6 Oslo Øst i den mye omtalte vei- og kollektivpakken.
– Men vår løsning er i aller høyeste grad realistisk hvis det er vilje, spesielt på kommunalt hold, sier han.
– Enkel byggemetode
Det er delvis OBOS-eide NCC som har tegnet billigversjonen av Manglerudtunnelen.
– Selve tunnelen består av stålmoduler som heises på plass. Så dekker man til med masser på toppen slik at det blir et grøntareal som kan brukes av alle som bor i området.
– Det er en relativt enkel og effektiv byggemetode. Den er også relativt rimelig, sier Thor Heimdahl, pressetalsperson i NCC Norge.
Park og idrett
Daniel Kjørberg Siraj ser for seg idrettsflater, parkanlegg og gang- og sykkeltraseer oppå lokket.
Og boliger ved siden av, der OBOS er grunneier.
OBOS sier seg derfor også villig til å være med og betale for det foreslåtte lokket forbi Manglerud.
– Men den tekniske løsningen, selve prinsippet, kan man dra lenger. Da må kommunen sette seg ned med grunneierne langs traseen og ta ansvar for å lage en finansieringspakke og en utbyggingsplan, sier OBOS-sjefen.
Naboer vil ha lenger lokk
Robert Svoren er aksjonsleder i aksjonsgruppen «Manglerudtunnel nå». Han er positiv til det han har sett fra OBOS og NCC.
– Det er et spennende og nytenkende løsningsforslag som åpne for spennende byutvikling, sier han.
Men miljølokket er for kort, ifølge de lokale aksjonistene.
– Løsningen må dekke hele strekningen fra Ryenkrysset til Brynstunnelen, samt boligområdet langs Teisen, sier han.
– Uakseptabelt
Et viktig poeng for naboene er at et tunnelprosjekt ikke etterlater seg masse resttrafikk på overflaten.
Derfor er de skeptiske til det store E6 Oslo Øst-prosjektet. Beregninger viser at det der fortsatt vil være 30.000 biler i døgnet over bakken.
– Det er større trafikk enn i dag på Trondheimsveien, Østre Aker vei og Mosseveien og totalt uakseptabelt fra vår side, sier Robert Svoren.
Ap og Høyre: – Interessant
Arbeiderpartiet satt i byrådet som var med på å skrote E6 Oslo Øst. Aps samferdselspolitiker Abdullah Alsabeehg sier i dag at forslaget er interessant.
– Ideen om miljølokk på Manglerud spennende, særlig hvis det kan bidra til mindre støy og forurensning og en positiv utvikling av området.
– Men forslaget ble lansert i dag, og det er derfor altfor tidlig å ta en endelig beslutning, sier Alsabeehg.
Også Høyres Mehmet Kaan Inan kaller forslaget interessant.
– Høyre er opptatt av hvordan vi kan redusere belastningen for bilistene gjennom bomringen. Vi heier på samarbeid med private for å se hvordan vi kan løse finansiering, sier han.