Hopp til innhold

Lanserer billigversjon av Manglerudtunnelen

OBOS mener å ha løst en av Oslos mest seiglivede veistrider. De vil bygge Manglerudtunnel for under en milliard.

Manglerudtunnelen, lokk over Manglerud, lansert av OBOS og NCC.

MILJØLOKK: Slik ser OBOS og NCC for seg Manglerudlokket med park på toppen og nye boliger blant annet på det som i dag er parkeringsplassen til Manglerud senter.

Illustrasjon: Link Arkitektur

– Vi hører jo støyen og vet hvor belastende det er for nærområdet rundt oss.

OBOS-sjef Daniel Kjørberg Sirai står på brua mellom T-banen og senteret på Manglerud.

Under dundrer trafikken på E6 forbi.

Daniel Siraj Manglerud

MANGLERUD: OBOS-sjef Daniel Siraj vil bygge lokk over E6.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Nå lanserer OBOS og entreprenørselskapet NCC ideen om et 400 meter langt miljølokk forbi Manglerud.

Prisen er grovt anslått til 6-700 millioner kroner.

– Det kan både legge til rette for byutvikling og ta bort problemet med støy og luftforurensning, sier Danel Siraj.

Kamp i tre tiår

I tre tiår har folk på Manglerud, Høyenhall og Bryn kjempet for å bli kvitt trafikken på E6.

Manglerudtunnelen, lokk over Manglerud, lansert av OBOS og NCC.
Manglerudlokket før

Manglerud før og etter lokket

Illustrasjon: Link Arkitektur

Kravet om tunnel hadde lenge bred politisk støtte både lokalt og nasjonalt.

Men miljøtunnelen på Manglerud este etter hvert ut til et gigantprosjekt.

Under navnet E6 Oslo Øst la Statens vegvesen opp til en omlegging av veisystemet fra Klemetsrud til Trosterud, en strekning på 15 kilometer.

Siste prisanslag er 20,8 milliarder kroner.

E6 Manglerud mot nord

E6 MOT NORD: Manglerudlokket skal dekke over E6 til litt ned i bakken mot Brynsenteret.

Foto: Bård Nafstad / NRK

I 2019 vendte det rødgrønne byrådet tommelen ned. De mente at mer vei betyr flere biler.

Uten lokal støtte la daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) planene på is.

I 2021 forsvant E6 Oslo Øst også ut av Nasjonal Transportplan.

E6 Oslo øst

E6 OSLO ØST: Det som startet som en miljøtunnel, har est ut til en veiomlegging til over 20 milliarder kroner.

Grafikk: Statens vegvesen

Byrådet vil ha omkamp

Det nye blågrønne byrådet vil ha E6 Oslo Øst opp fra fryseboksen.

Byrådet vil flytte trafikken fra E6 i tunnel fra Abildsø til Teisen (E6 Oslo øst-prosjektet).

Hammersborgerklæringen

De vil ha prosjektet inn i Oslopakke 3 i en eller annen form.

Daniel Kjørberg Siraj tror ikke det er penger til gigaprosjektet E6 Oslo Øst i den mye omtalte vei- og kollektivpakken.

– Men vår løsning er i aller høyeste grad realistisk hvis det er vilje, spesielt på kommunalt hold, sier han.

Enkel byggemetode

Det er delvis OBOS-eide NCC som har tegnet billigversjonen av Manglerudtunnelen.

– Selve tunnelen består av stålmoduler som heises på plass. Så dekker man til med masser på toppen slik at det blir et grøntareal som kan brukes av alle som bor i området.

– Det er en relativt enkel og effektiv byggemetode. Den er også relativt rimelig, sier Thor Heimdahl, pressetalsperson i NCC Norge.

Daniel Kjørberg Siraj, OBOS, og Tor Heimdahl, NCC.

NY LØSNING: Konsernsjef Daniel Siraj i OBOS og pressetalsperson Tor Heimdahl i NCC Norge sier at lokket er en relativt enkel løsning som kan bygges lenger hvis det er ønskelig.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Park og idrett

Daniel Kjørberg Siraj ser for seg idrettsflater, parkanlegg og gang- og sykkeltraseer oppå lokket.

Og boliger ved siden av, der OBOS er grunneier.

OBOS sier seg derfor også villig til å være med og betale for det foreslåtte lokket forbi Manglerud.

– Men den tekniske løsningen, selve prinsippet, kan man dra lenger. Da må kommunen sette seg ned med grunneierne langs traseen og ta ansvar for å lage en finansieringspakke og en utbyggingsplan, sier OBOS-sjefen.

E6 Manglerud mot sør

E6 MOT SØR: Mot sør vil lokket strekke seg omtrent til skiltet over motorveien.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Naboer vil ha lenger lokk

Robert Svoren er aksjonsleder i aksjonsgruppen «Manglerudtunnel nå». Han er positiv til det han har sett fra OBOS og NCC.

– Det er et spennende og nytenkende løsningsforslag som åpne for spennende byutvikling, sier han.

Men miljølokket er for kort, ifølge de lokale aksjonistene.

– Løsningen må dekke hele strekningen fra Ryenkrysset til Brynstunnelen, samt boligområdet langs Teisen, sier han.

Har ventet på tunnel i 25 år

AKSJONER: I 30 år har lokale aksjonister kjempet for å bli kvitt støv og støy fra E6. Her fra en TV-reportasje i 2020.

Foto: Bård Nafstad / NRK

– Uakseptabelt

Et viktig poeng for naboene er at et tunnelprosjekt ikke etterlater seg masse resttrafikk på overflaten.

Derfor er de skeptiske til det store E6 Oslo Øst-prosjektet. Beregninger viser at det der fortsatt vil være 30.000 biler i døgnet over bakken.

Det er større trafikk enn i dag på Trondheimsveien, Østre Aker vei og Mosseveien og totalt uakseptabelt fra vår side, sier Robert Svoren.

Ap og Høyre: – Interessant

Arbeiderpartiet satt i byrådet som var med på å skrote E6 Oslo Øst. Aps samferdselspolitiker Abdullah Alsabeehg sier i dag at forslaget er interessant.

– Ideen om miljølokk på Manglerud spennende, særlig hvis det kan bidra til mindre støy og forurensning og en positiv utvikling av området.

– Men forslaget ble lansert i dag, og det er derfor altfor tidlig å ta en endelig beslutning, sier Alsabeehg.

Også Høyres Mehmet Kaan Inan kaller forslaget interessant.

– Høyre er opptatt av hvordan vi kan redusere belastningen for bilistene gjennom bomringen. Vi heier på samarbeid med private for å se hvordan vi kan løse finansiering, sier han.

Les også Ap og Høyre i full klinsj om bompenger, vei og kollektiv

bomstasjon på ring2 i Oslo bompenger

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo