Hopp til innhold

Ap og Høyre i full klinsj om bompenger, vei og kollektiv

Oslo Ap vil fryse bompengene på dagens nivå og stoppe nye vei- og kollektivprosjekter. Totalt uansvarlig, mener Høyre.

bomstasjon på ring2 i Oslo bompenger

BOMPENGER: Bompengetakstene ble i snitt skrudd opp 32 prosent 1. september 2022 og ytterligere 13,5 prosent ved årsskiftet. Nå er det nok, mener Oslo Ap.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

At utspillet fra Ap kommer nå er ikke tilfeldig. Fredag setter politikere fra Oslo og Akershus seg ned for å begynne å diskutere en ny Oslopakke 3 for alvor.

To sentrale spørsmål skal besvares:

Hvor mye skal bilistene betale i bompenger i framtida?

Hva skal pengene brukes til?

Bompenger som i dag

Ifølge Oslo Ap bør inntektene fra de 83 bomstasjonene i Oslo og på bygrensa ligge på dagens nivå.

Det betyr at det ikke er rom for nye, store prosjekter.

– Dersom Høyres forslag til nye, store både vei- og kollektivprosjekter skal fases inn, må bilistene betale langt mer bompenger enn i dag.

– Det er ikke Arbeiderpartiet med på, sier Aps gruppeleder i bystyret, Marthe Scharning Lund til NRK.

Ny Skøyen stasjon

PENGESLUK: Fornebubanen til over 30 milliarder kroner er det desidert største prosjektet i Oslopakke 3. Her fra den framtidige underjordiske stasjonen på Skøyen.

Foto: Fornebubanen

Sammen med nestleder i gruppa, Abdullah Alsabeehg, går hun til angrep på Høyre.

– I en dyrtid hvor folk sliter med å betale regningene sine, er det uansvarlig å legge opp til en oslopakke som øker bompengene betydelig, sier de to.

Betyr det at bilistene ikke tåler å betale noe mer i bompenger?

– Det er ikke en absolutt grense. Men det er et signal om at nivået på bompengene som vi har i dag, er høyt nok, sier Marthe Scharning Lund.

Marthe Scharning Lund og Abdullah Alsabeehg, Ap, i bystyresalen

AP-TOPPER: Marthe Scharning Lund og Abdullah Alsabeehg er leder og nestleder i Oslo Aps bystyregruppe.

Foto: Olav Juven / NRK

– Kan ikke betale for festen

Ap-toppene i bystyret sier at byrådsplattformen til Høyre og Venstre er full av prosjekter de vil sette i gang, tilsynelatende uten tanker om hvordan det skal betales for festen.

I Hammersborgerklæringen vil byrådet blant annet:

  • Bygge Volvatsvingen og Ensjøsvingen. Dette er to nye T-baneforbindelser som skal avlaste tunnelen gjennom sentrum.
  • Realisere Manglerudtunnelen og Røatunnelen.
  • Nedgradere Trondheimsveien i Groruddalen til en grønn bygate.
  • Starte planlegging av Fossumdiagonalen (veitunnel mellom Rv.4 og Østre Aker vei) og lokk over E6 på Furuset.

Av disse prosjektene er det kun en ombygging av Trondheimsveien Ap er med på.

Støy fra Trondheimsveien

ENIGE: Både Høyre og Arbeiderpartiet vil bygge om Trondheimsveien i Groruddalen til grønn bygate. Det stopper enigheten.

Foto: Christopher Isachsen Sandøy / NRK

– Er ikke dette veldig lite ambisiøst?

– Akkurat nå har vi prosjekter til nær 40 milliarder kroner som vi må fullfinansiere: Fornebubanen, Majorstuen stasjon, nytt signalanlegg på T-banen. Det vil øke antall avganger i T-banenettet over hele byen kraftig.

– Og sist, men ikke minst er det også investeringer på trikk som må tas de neste årene, sier Abdullah Alsabeehg.

– Bryr seg ikke om Oslos framtid

Alsabeehg er Oslo Aps mann i Oslopakke 3-forhandlingene. Høyres mann er Mehmet Kaan Inan.

– Ap og MDG har gjort alt de kan for å øke takstene i åtte år. Dette er ikke troverdig, sier Kaan Inan.

Han går til motangrep mot Arbeiderpartiets politikk.

– Det betyr at etter 2029 kommer det til å være full stopp i utbygging av infrastruktur og samferdsel i Oslo. Ikke tunneler, ikke veier og ikke kollektivprosjekter.

– Det betyr at det ikke skal bygges noe mer i Oslo. Det er totalt uansvarlig av Arbeiderpartiet og viser at de ikke evner å bry seg om Oslos framtid, sier Kaan Inan.

Ung mann foran Oslo rådhus

SLÅR TILBAKE: Miljø- og samferdselspolitisk talsperson i Oslo Høyre, Mehmet Kaan Inan.

Foto: Tom Balgaard / NRK

Han sier at Høyre vil jobbe hardt for både Røatunnel, Manglerudtunnel og for å bygge ut T-banenettet

– Hvor mye er dere da villige til å skru opp bompengene?

– Vi kommer til å jobbe hardt for å holde bomtakstene så lave som mulig til enhver tid.

– Men det henger vel ikke sammen?

– Jo, det betyr at vi må se på avtaleperioden for Oslopakke 3 og om vi kan utvide den. Vi er også nødt til på et tidspunkt å se på om bykassa i Oslo og i Akershus skal være med og finansiere de store samferdselsprosjektene, sier Mehmet Kaan Inan.

I dag varer Oslopakke 3 til 2036. Det snakkes om å utvide pakken til 2045 for å spre utgiftene over flere år.

Røa krise

RØAKRYSSET: Oslo bystyre skrinla tunnelen som skal lede trafikken under Røakrysset i 2022. Byrådet vil ha den inn i Oslopakke 3 igjen.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

Uklare om elbiler

Elefanten i rommet er likevel elbilene. Faktum er at bompengeinntektene de neste åra vil gå ned hvis ingen takster blir økt.

Grunnen er at elbilene bare betaler halvparten av det fossilbilene gjør i bompenger. Samtidig blir de flere og flere.

Stortinget har åpnet for å redusere rabatten til 30 prosent. Hverken Arbeiderpartiet eller Høyre vil svare klart på om det er aktuelt i Oslo.

– Vårt mål er at det skal være en kraftig fordel for elbiler også fremover. Vi trenger at enda flere velger elbil.

– Samtidig vil vi se på om takstene må skrus noe på for å få et enda mer rettferdig system, men altså ikke den totale belastningen, sier Aps Marthe Scharning Lund.

– Alle disse tingene kommer vi til å diskutere i forhandlingene. Det er altfor tidlig å si hva vi kommer til å lande på, sier Høyres Mehmet Kaan Inan.

Les også Ny rapport: – Dobbel bompris. Doblet parkeringsavgift. Seks nye bomringer i Akershus

Bompenger i Oslo