Et vogntog brant i Oslofjordtunnelen på riksvei 23 fredag 5. mai 2017. Ingen ble alvorlig skadet, men to personer måtte reddes ut. Tunnelen ble stengt i flere uker.
– Denne rapporten peker på flere alvorlige mangler ved sikkerheten. Det mangler blant annet et system for håndtering og oppfølging av utstyr og utrustningen i tunnelen, sier direktør i havarikommisjonen, William J. Bertheussen.
Statens havarikommisjon konkluderer med følgende i sin rapport:
• Det mangler et helhetlig system for håndtering og oppfølging av feil og avvik på sikkerhetsutstyr og utrustning.
• Det er påvist feil og mangler på tunnelens utstyr som ikke tidligere var avdekket gjennom periodisk tilsyn.
• Det har ikke vært praksis for Statens vegvesen å følge interne retningslinjer for sikkerhetsgodkjenning av tunneler i drift.
• Beredskapsplanen for Oslofjordtunnelen er ikke ajourholdet.
• Det planlegges eller gjennomføres ikke jevnlige øvelser i henhold til gjeldende forskrift.
Vil se på driften av hele tunnelen
Oslofjordtunnelen er den lengste veitunnelen i Akershus og Buskerud.
Tunnelen går under Oslofjorden og er over 7 kilometer lang.
– Sikkerheten i tunnelen skal være god hele tiden. Det er også hensikten med rapporten, sier Bertheussen.
– Vi har brukt mye tid på denne rapporten og gjort grundige undersøkelser av ulykken. Nå må vi se på den totale driften av tunnelen.
Direktør i havarikommisjonen, William J. Bertheussen, sier sikkerheten i Oslofjordtunnelen må bli bedre.
Foto: Statens havarikommisjonÅrsaken til brannen var havari
Lastebilen som begynte å brenne var full av papir og stod om lag 2,2 kilometer fra innkjøringen.
Føreren forsøkte å slukke brannen, men lyktes ikke. Han kom seg ut av tunnelen ved hjelp av en annen bilist.
Brannen i vogntoget oppsto etter at motoren havarerte, ifølge rapporten fra Statens havarikommisjon.
Deler av drivstoffsystemet ble skadet og det oppsto brann i olje og diesel som spredte seg til hele vogntoget.
- Les også:
Lastebilen ble totalt utbrent.
Foto: Statens vegvesenStorbrann også i 2011
Det var også en større brann i Oslofjordtunnelen i 2011, som også nevnes i rapporten.
Trafikkmengden i Oslofjordtunnelen er økende, og begge hendelsene viser at det i noen tilfeller er en utfordring å forhindre kjøretøybranner.
Det er behov for å prioritere sikkerhetsfremmende tiltak høyt.
– Det er det viktigst for oss at Statens vegvesen nå rydder opp i det som rapporten påpeker, sier direktør Bertheussen i Havarikommisjonen.
- Les også:
Det ble store skader på Oslofjordtunnelen etter at en lastebil tok fyr inne i tunnelen
Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpixSkal se på egne systemer
– Vi er fornøyd med at havarikommisjonen har gått grundig igjennom hendelsen og hvordan den er blitt håndtert, sier Nils Audun Karbø, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
– Hva skal dere gjøre nå?
– Vi skal blant annet se på systemene våre for å håndtere avvik i tunnelen. Per nå mangler vi et helhetlig system for dette.
– Rapporten peker på feil og mangler på utstyr, hva gjør dere med det?
– Ingen av de feilene var alvorlige, eller hadde alvorlige konsekvenser for håndteringen av brannen, sier Karbø.
Men i en så stor og lang tunnel som denne vil det alltid være noen problemer, sier han.
– Vi skal selvfølgelig gjøre vårt beste for å holde alle systemene i stand. Dette er en tunnel med veldig mye teknisk utstyr, og vi finner nesten alltid noe som ikke virker helt som det skal.
– Vi skal lese rapporten grundig og se på de tingene som havarikommisjonen har funnet ut, sier Nils Audun Karbø.
Foto: Erik Larsstuen / Statens vegvesen