Hopp til innhold

Gjenåpner ett spor på Follobanen fredag kveld

Det ene løpet i Blixtunnelen gjenåpnes for togtrafikk kl. 19.50 fredag kveld, opplyser Bane Nor. Tunnelen er tømt for vann etter flere lekkasjer.

Lekkasjer i Blixtunnelen på Follobanen

Dette er et av hullene i taket i Blixtunnelen som det har lekket alkalisk vann fra. Det drypper ned på strømkabelen og kan føre til skader på den.

Foto: Spordrift

– Vi har en god oversikt teknisk nå. Vi har fått bort vannet, og gjort de reparasjonene vi skulle. Nå ser vi på hva som er det optimale rutemessig for passasjerene med å sette det ene løpet i drift.

Det sier Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane Nor, til NRK på Oslo S fredag kveld.

Sverre Kjenne i Bane Nor

Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane Nor.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Blixtunnelen ble stengt torsdag ettermiddag fordi det drypper alkalisk vann fra taket, som kan gjøre at en aluminiumskabel ryker

Dette var trolig årsaken til at en kjørekabel ble revet ned av et tog på mandag. Da ble 70 passasjerer stående fast i tunnelen i nesten tre timer.

Kjenne forklarer at det har vært to typer problemer i tunnelen.

– Det første var at det har dryppet vann ned på en isolator, som forårsaket en kortslutning. Så er det alkalisk vann som har dryppet ned på en aluminiumsledning og skapt en reaksjon.

Hvorfor sliter dere sånn med å få Blixtunnelen til å fungere optimalt?

– Det er en stor konstruksjon. Å få den til å bli helt tett er et oppstartsproblem som vi fryktelig gjerne skulle vært foruten, svarer Kjenne.

Lekkasje i Blixtunnelen på Follobanen

Reparatører har montert en glassfiberplate over hullet på bildet i toppen av saken. Platen leder vannet ned langs siden av tunnelen, slik at det ikke skader strømkabelen.

Foto: Spordrift

Frykter nye togstanser

Bane Nor sier det er risiko for at det samme kan skje igjen.

– Vi har inspisert tunnelen i natt, og funnet noen flere lekkasjepunkter, sier Øystein Stavdal Paulsen, pressevakt i Bane Nor.

– De må tettes og skade på strømkabelen må utbedres før vi kan åpne for trafikk igjen.

Nesten 40 km tunnel må kontrolleres for å se til at alt fungerer som det skal.

Bane Nor jobber nå for å få åpnet et løp i tunnelen. Det kan skje i løpet av kvelden.

Direktør Lars Berge sier at vanndryppingen ikke er farlig, men at den kan føre til stans i togtrafikken.

– Jeg ønsker ikke å sette personer fast i tunnelen, så derfor er vi nå føre var. Vi må gå gjennom tunnelen, se at alt er i orden før vi kan åpne igjen, sa Berge til NRK i går.

Vannlekkasjer i Blixtunnelen var også én av årsakene til at Follobanen måtte stenge i tre måneder kort tid etter åpningen 11. desember 2022.

Les også Follobanen stengt igjen: – 36 milliarder, og så virker den ikke? Det er godt gjort!

Øyvind Hjemdal venter på toget til Fredrikstad på Oslo S, etter at Blixtunnelen på Follobanen ble stengt nok en gang. Hjemdal er skallet og har på seg en hvit t-skjorte, og en sort ryggsekk. han smiler og ser i kameraet.

Mange problemer på Follobanen

Follobanen går mellom Oslo og Ski, og åpnet 11. desember i fjor. Jernbanestrekningen kostet 36,8 milliarder kroner å bygge. Den er det dyreste samferdselsprosjektet på land i Norge noensinne.

Samme dag som banen åpnet oppstod en signalfeil som førte til at togene måtte kjøre med redusert hastighet.

Banen ble helt stengt for trafikk en drøy uke etterpå, på grunn av varmeutvikling i det tekniske anlegget. Den ble gjenåpnet først 5. mars i år.

Bane Nor har tidligere varslet at Follobanen også vil bli stengt i hele juli for vedlikehold i tunnelanlegget.

Les også Follobanen er open igjen

Togpendlar Helge Underland frå Ski har komme seg til Oslo S med Follobanen.

Les alle sakene om Follobanen her.