Hopp til innhold

Follobanen stengt igjen: – 36 milliarder, og så virker den ikke? Det er godt gjort!

Follobanen stenges for kontroll. På mandag ble en strømledning revet ned. Bane Nor skal finne ut av hva som skjedde.

Øyvind Hjemdal venter på toget til Fredrikstad på Oslo S, etter at Blixtunnelen på Follobanen ble stengt nok en gang. Hjemdal er skallet og har på seg en hvit t-skjorte, og en sort ryggsekk. han smiler og ser i kameraet.

Øyvind Hjemdal venter på toget til Fredrikstad på Oslo S, etter at Blixtunnelen på Follobanen ble stengt nok en gang.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Bane Nor har stengt Blixtunnelen for å sjekke kjøreledningene etter en hendelse på mandag.

Da ble et tog stående fast i tunnelen etter at det hadde dryppet vann ned i kjøreledningsanlegget. 70 passasjerer ble innestengt i nesten tre timer.

Øyvind Hjemdal skulle ta toget fra Oslo S hjem til Fredrikstad, men toget hans var nok en gang innstilt.

– Hva skjer i huet på de som jobber i Bane Nor? Åssen er det mulig? 36 milliarder, og så virker den ikke? Det er ganske godt gjort, sier Hjemdal.

Han og mange andre reisende må vente lenger på neste tog. Det kjøres også færre avganger fordi det ikke er plass til like mange tog på den gamle Østfoldbanen.

Sigrunn Aamodt skal ta toget til Råde fra Oslo S. Hun har på seg en mørk jakke med blomstermønster over en blå topp. Hun har langt grått hår i en hestehale og bruker runde briller.

Sigrun Aamodt skal ta toget til Råde.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Jeg synes det er ganske utrolig at de har gått på en sånn smell, og ikke fått en tunnel som fungerer, sier Sigrun Aamodt, som skal ta toget til Råde.

Frykter ny togstans i tunnelen

– Jeg ønsker ikke å sette personer fast i tunnelen, så derfor er vi nå føre var. Vi må gå gjennom tunnelen, se at alt er i orden før vi kan åpne igjen, sier område direktør i Bane Nor, Lars Berge.

Områdedirektør i Bane Nor, Lars Berge.

Lars Berge, områdedirektør i Bane Nor.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Grunnen til nedstengningen er at det drypper alkalisk vann i tunnelen.

– Dette kan påvirke aluminiumskabel i taket, sånn at denne ryker og det må vi sjekke ut, sier Berge.

Anlegget for kjørestrømmen skal sjekkes i begge tunnelløp.

Berge understreker at vanndryppingen ikke er farlig for reisende, men at det kan føre til nye togstanser.

– På bakgrunn av det som skjedde på mandag, så er det en risiko for ny nedriving, sier han.

Ny oppdatering i morgen

Ifølge Vy er annethvert tog på strekningen innstilt.

De resterende togene kjører på den gamle Østfoldbanen.

Bane Nor varsler ny informasjon kl. 12 fredag 26. mai.

Men det er uklart når tunnelen åpnes for drift.

– Vi følger dette utover natta. Det er allerede mannskap inne i tunnelen, opplyser Berge.

– Vi må ha kontroll over situasjonen i tunnelen før vi kan åpne. Vi kommer med ny informasjon så fort vi vet mer, sier han.

Mange problemer siden åpningen

Follobanen går mellom Oslo og Ski, og åpnet 11. desember 2022.

Samme dag oppsto en signalfeil, og togene måtte kjøre med redusert hastighet.

19. desember ble banen stengt for trafikk da varmeutvikling og røyk i tekniske anlegg ble oppdaget.

Først 5. mars i år kunne Follobanen åpne som normalt.

Les også Follobanen er open igjen

Togpendlar Helge Underland frå Ski har komme seg til Oslo S med Follobanen.