Det kan bety kutt i busstilbudet, advarer fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim (H).
Staten vil redusere biltrafikken inn til Oslo for å hindre trafikkork på Ring 1 stenger 1. juli.
Derfor ble elbilene kastet ut av kollektivfeltene 6. mai.
Bomringen pengemaskin
Færre biler betyr mindre inntekter fra bomstasjonene, selve pengemaskinen til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.
– Det er bekymringsfullt, sier Håkon Snortheim.
– Når Statens vegvesen og regjeringen tvinger bilistene til å la bilen stå, blir det vanskelig for oss å sikre nok avganger for de reisende, sier han.
Han ber staten stille opp og dekke bompengetapene Oslo og Akershus blir påført.
– Hvor stort inntektstap det er snakk om?
– Det er det for tidlig å si noe om nå. Men det er helt klart at hvis det skal være færre bilister som kjører gjennom bomringen, blir det færre inntekter.
– Det er en helt logisk konsekvens, sier Snortheim.
9 prosent nedgang i vest
De første tallene kom i forrige uke. Statens vegvesens tellinger viser 15.800 færre biler inn mot Oslo daglig siden elbilforbudet ble innført 6. mai.
Nedgangen er størst vestfra, med 9 prosent.
Det er foreløpig ikke nok for å unngå trafikkaos når Ring 1 stenger, men en god start, ifølge Vegvesenet.
De varsler ytterligere innstramninger. Det gjelder særlig på E6 nordfra.
– På deler av strekningen et det aktuelt å redusere kapasiteten med ett felt for å redusere trafikken videre inn mot Operatunnelen, sa prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet, Halvard Gavelstad.
100 millioner mindre
Omtrent samtidig kom nye tall for bompasseringer fra Fjellinjen. Den viser totalt 2,3 prosent færre biler gjennom bomstasjonene i mai sammenlignet med mai i fjor.
Fjellinjen presiserer at det er vanskelig å si hvor mye av dette som skyldes elbilforbudet.
Det viser likevel hvilke summer vi snakker om.
2,3 prosent færre passeringer betyr om lag 100 millioner kroner i tapte inntekter.
Fikk nei til flere busser
Allerede da elbilforbudet ble innført, gikk Akershus ut og krevde at staten bladde opp penger til flere busser.
Bakgrunnen var at Statens vegvesen ba folk reise kollektivt i stedet samtidig som de kastet elbilene ut av bussfila.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sa blankt nei.
– Så vi risikerer ikke bare å ikke kunne øke antall avganger. Vi risikerer å måtte kutte antall avganger, sier Håkon Snortheim.
– Sover i timen
Høyres fylkesråd frykter et varig inntektstap.
– Det er typisk at Støre-regjeringen sover i timen. De stiller ikke opp for det sentrale østlandsområdet, som trenger hjelp til å drifte kollektivsystemet vårt på en god måte.
– Vi har allerede tapt i Nasjonal Transportplan. Det ser heller ikke ut til at samferdselsministeren kommer på banen og hjelper innbyggerne våre til å velge det staten selv oppfordrer til, sier han.
– Men er ikke alle fornøyd med at biltrafikken går ned?
– Vi styrer etter nullvekstmålet, altså at innbyggerveksten i Oslo og Akershus skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Men når antall biler skal gå så kraftig ned som Statens vegvesen ønsker, har vi en utfordring.
– Vi må erkjenne at vi må ha biltrafikk for å finansiere kollektivsystemet vårt. Og vi må erkjenne at mange er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå opp, sier Håkon Snortheim.
– Snur saken på hodet
Snortheims kollega i Oslo, samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V), er enig i at staten må stille opp mer, men mener at retorikken er merkelig.
BER OGSÅ OM PENGER: Men å fremstille det som et problem at biltrafikken går ned, er et merkelig utspill, mener miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Marit Kristine Vea (V).
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKVea er klar på at staten må betale sin del av regningen for alle problemene de påfører Oslo i forbindelse med stengningen av Ring 1.
– Men si at de må kompensere for mindre biltrafikk, blir å snu saken på hodet. For å unngå totalt kaos og fullstendig stopp i biltrafikken må biltrafikken ned, sier hun.
Ikke mer fra regjeringen
Samferdselsdepartementet har ikke til hensikt å etterkomme kravet fra Akershus om å dekke bompengetapet.
Ifølge statssekretær Tom Kalsås (Ap) er det allerede lagt opp til å bruke 135 millioner kroner på avbøtende tiltak som følge av Ring 1-stengningen.
IKKE KOMPENSASJON: Statssekretær Tom Kalsås (Ap) og Samferdselsdepartementet vil ikke kompensere for tapte bompengeinntekter.
Foto: Henning Rønhovde / NRK– Det gjøres både for å bedre begrense biltrafikken inn mot Oslo sentrum og for å bedre fremkommelighet og kapasitet for busstrafikken, skriver han i en e-post til NRK.
Departementet tar selvkritikk på ett punkt. De innrømmer at Akershus fylkeskommune skulle vært tidligere koblet på prosessen med å utforme tiltak for å hindre økte køer.