Hopp til innhold

Jubel på flyplassen – mener dobbeltspor er et kvantesprang

Enighet om satsing på Vestfoldbanen gjør fremtiden lysere og grønnere, mener flyplassjefen på Torp. Forsker mener derimot de jubler for tidlig.

Torp

LOVENDE NYHETER: Høyre, SV, Rødt, KrF, Venstre og Fremskrittspartiet er enige om at det skal bygges dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord før 2031.

Foto: NRK

En jernbaneutbygging sør for Tønsberg kan bety at togtilbudet blir langt bedre. Blant annet kan det føre til en dobling i antall avganger på hele strekningen mellom Oslo og Skien.

Dobbeltspor Stokke-Sandefjord

Et kart over hvordan det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen vil se ut dersom prosjektet går i gang.

Illustrasjon: Bane Nor

I tillegg skal det bygges ny stasjon på Sandefjord lufthavn Torp.

Det ble klart onsdag, etter at opposisjonen på Stortinget ble enige om endre regjeringens vei- og togplan.

Men selv om direktøren ved Torp og fylkesordføreren smiler bredt, understreker transportøkonomisk institutt at det er et usikkert prosjekt.

Les også Vestfoldbanen inn i NTP: – Mer aktuelt å pendle

Steinar Vikholt på toget til Porsgrunn

En lysere og grønnere fremtid

Om ti år er kapasiteten sprengt på Gardermoen. Da mener Avinor at man må bygge ut en tredje rullebane på flyplassen.

Onsdag la Venstre vekt på at en utbygging av Vestfoldbanen gjør det mulig å droppe denne utbyggingen, fordi det gir nye muligheter på Sandefjord lufthavn Torp.

Kanskje vi kan få til et hurtigtog som går mellom de to flyplassene?, foreslår Andre Skjelstad, transportpolitisk talsperson i Venstre.

Direktør ved Sandefjord lufthavn Torp, Gisle Skansen er glad for signalene en enighet på Stortinget gir.

Flyplassdirektør Gisle Skansen på Torp Sandefjord lufthavn

Direktør ved Torp lufthavn Gisle Skansen.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

– Dette vil rigge oss opp for en mer bærekraftig vekst gjennom at vi kan gjøre et kvantesprang på kollektivandelen vår.

Selv om flyplassen isolert sett tjener penger på parkering, er det underordnet i denne sammenhengen, mener Skansen.

– Her må vi tenke klok fremtid. Fremtiden til flyplassen vil se lysere og grønnere ut.

Les også Togsmell for regjeringen: SV svinger til høyre

kSZqIH2Lu8Q

Ingen finansiering

Det er fortsatt usikkert hvordan prosjektet skal finansieres. Foreløpig er det ikke funnet penger.

Likevel velger direktøren å stole på politikerne.

– Når vi er inne i NTP, og med så klare føringer fra en opposisjon som har flertall på Stortinget, så er jeg ganske sikker på at dette prosjektet faktisk blir værende.

Flyplasstransport, Dør-til-dør, Oslo-Torp
Sjåfør står uder paraply og venter på reisende fra Torp flyplass

Det er foreløpig kun shuttlebusser som tar reisende til og fra Torp lufthavn. Med den nye planen kan det være et togstopp her innen 2031.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Tror andre prosjekter må vike

Selv om Vestfoldingene jubler, er det flere som er kritiske til den nye planen.

Forsker ved transportøkonomisk institutt, Askill Harkjerr Hasle, tror en rekke store prosjekter må skrotes som følge av den nye planen.

– Det ligger mange store prosjekter i planen allerede, men sånn som Ringerriksbanen er et veldig stort prosjekt.

– Så hvis man vil prioritere det, må man nedprioritere andre ting, sier Hasle.

Askill Harkjerr Hasle

Forsker ved transportøkonomisk institutt Askill Harkjerr Hasle.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Svar på de mange spørsmålene til den nye planen vil først komme i løpet av neste uke.

Forskningslederen har en viktig påminnelse til politikerne som nå skal prioritere de mange milliardene.

– Jeg synes kanskje de store prosjektene får litt for mye oppmerksomhet generelt. Det er veldig mange andre tiltak som kan gjøres som har større betydning for folk og bedrifter sin reise- og transport hverdag.

Vy-tog på togstasjonen i Tønsberg

Opposisjonen på Stortinget mener de har sikret dobbeltspor på Vestfoldbanen.

Foto: Bettina Olie Bjerkholdt / NRK

Vil bli fulgt opp

Fylkesordfører i Vestfold, Anne Strømøy har tro på den nye planen.

– Dette er jo bare en plan, ikke en bevilgning, Høyre har sviktet når det gjelder Vestfoldbanen før. Hvorfor skal vi tro på dette denne gangen?

– Jeg er ikke enig i den påstanden om at Høyre har sviktet, men det er klart at det er viktig at det blir fulgt opp. Det kommer vi til å gjøre.

Fylkesordfører Anne Strømøy.

Fylkesordfører Anne Strømøy.

Foto: Vestfold fylkeskommune

Hun mener dobbeltsporet er et viktig ledd i videre utbygging av fylket.

– Det er utrolig viktig fordi vi får større forutsigbarhet i togtilbudet når vi får mer kapasitet, sier hun, og legger til:

– Det blir spesielt viktig på denne strekningen. Lufthavnen vår, som er en av de mest trafikkerte i Norge på utenriks, har i dag nesten ikke kollektivtrafikk.

Les også Pendlar på Vestfoldbanen: – Ofte sit 140 studentar og ventar på meg

Steinar Vikholt på toget til Porsgrunn

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Beverøya camping

Flommen tilsvarte rødt nivå – ingen varslet om styrtregnet