I dag ble det kjent at en tunnelstrekning på nye E39 skal bygges ved Ålgård. Det bekreftet statssekretær Tom Kalsås i samferdselsdepartementet.
Tunnelen er lagt inn i Nasjonal Transportplan fra 2025–2036. NTP legges fram 22. mars. Dermed kan utbyggingsselskapet Nye Veier bygge videre fra Ålgård og sørover mot Agders grense.
Nyheten ble sluppet på en E39-konferanse i Kvinesdal torsdag.
Mer optimisme
Daglig leder i Lister Næringsforening, Hans Fredrik Grøvan, er nå mer optimistisk etter at det er klart at det skal bygges tunnel forbi Ålgård.
– Det betyr at Nye Veier kan bygge i begge ender mot Agders grense, mener Grøvan.
Investerer for 23 milliarder i Agder
Nye Veier har bygd ut strekningen E39 Kristiansand-Mandal med firefelts motorvei, E18 Tvedestrand – Arendal.
I tillegg jobbes det med strekningen fra Lyngdal mot grensen til Kvinesdal.
Denne strekningen skal åpnes i 2025.
I dag ble det også kjent at tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Totalt sett brukes det 23 milliarder på nevnte prosjekter i Agder. Det opplyste Nye Veier på E39-konferanse i Kvinesdal torsdag.
Tre eller fire felt?
Det er en pågående diskusjon om to eller trefelts motorvei videre fra Lyngdal og vestover.
Statssekretær Cecilie Kroglund gjentok at det ikke er sikkert at Agder og Rogaland egner seg for smalere motorvei. Grunnen er at det er mange tunneler og bruer.
– Vi må ta vare på det vi har, utbedre det vi kan og bygge nytt når vi må, sier Kroglund om veiutbyggingen i Norge.
Mer penger til drift og vedlikehold
Veiprosjektene som gjenstår er strekket fra Blørstad i Lindesnes til Lyngdal. Og strekningen Lyngdal til Kvinesdal, og Kvinesdal til Flekkefjord. Nasjonal Transportplan gjelder til 2036.
På konferansen kom det også fram at mer penger skal gå til vedlikehold og drift.