Hopp til innhold

Vei-investering for 23 milliarder

Det er totalt investert 23 milliarder kroner i firefeltsveier i Agder. Nå står det igjen tre strekk før fylket har firefelts vei, men ingen vet når motorveien blir ferdig.

Kvellandbruene i Lyngdal tar form.

Kvellandbruene i Lyngdal er en del av firefelts motorvei. Strekket i Lyngdal skal stå klar sommeren 2025.

Foto: Lars Eie / NRK

I dag ble det kjent at en tunnelstrekning på nye E39 skal bygges ved Ålgård. Det bekreftet statssekretær Tom Kalsås i samferdselsdepartementet.

Tunnelen er lagt inn i Nasjonal Transportplan fra 2025–2036. NTP legges fram 22. mars. Dermed kan utbyggingsselskapet Nye Veier bygge videre fra Ålgård og sørover mot Agders grense.

Nyheten ble sluppet på en E39-konferanse i Kvinesdal torsdag.

Mer optimisme

Daglig leder i Lister Næringsforening, Hans Fredrik Grøvan, er nå mer optimistisk etter at det er klart at det skal bygges tunnel forbi Ålgård.

– Det betyr at Nye Veier kan bygge i begge ender mot Agders grense, mener Grøvan.

Hans Fredrik Grøvan i Lister næringsforening.

Leder av Lister næringsforening, Hans Fredrik Grøvan, er mer optimistisk med tanke på firefeltsvei mellom Kristiansand og Stavanger.

Foto: Lars Eie / NRK

Investerer for 23 milliarder i Agder

Nye Veier har bygd ut strekningen E39 Kristiansand-Mandal med firefelts motorvei, E18 Tvedestrand – Arendal.

I tillegg jobbes det med strekningen fra Lyngdal mot grensen til Kvinesdal.

Denne strekningen skal åpnes i 2025.

Les også Kristiansand har bygget ned mest natur i Norge

Nytt kryss på E39 sørover, Grauthelleren

I dag ble det også kjent at tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.

Totalt sett brukes det 23 milliarder på nevnte prosjekter i Agder. Det opplyste Nye Veier på E39-konferanse i Kvinesdal torsdag.

Over 150 deltok på E39-konferansen i Kvinesdal torsdag.

NHO Agder, Nye Veier og politikere deltok fra Agder og Rogaland for å diskutere ny E39.

Foto: Lars Eie / NRK

Tre eller fire felt?

Det er en pågående diskusjon om to eller trefelts motorvei videre fra Lyngdal og vestover.

Statssekretær Cecilie Kroglund gjentok at det ikke er sikkert at Agder og Rogaland egner seg for smalere motorvei. Grunnen er at det er mange tunneler og bruer.

– Vi må ta vare på det vi har, utbedre det vi kan og bygge nytt når vi må, sier Kroglund om veiutbyggingen i Norge.

Abel Cecilie Knibe Kroglund

Statssekretær Cecilie Kroglund sier staten må ta vare på de veiene de har, utbedre, og så bygge veier.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

Mer penger til drift og vedlikehold

Veiprosjektene som gjenstår er strekket fra Blørstad i Lindesnes til Lyngdal. Og strekningen Lyngdal til Kvinesdal, og Kvinesdal til Flekkefjord. Nasjonal Transportplan gjelder til 2036.

På konferansen kom det også fram at mer penger skal gå til vedlikehold og drift.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

Julian Ryerson Mbappé

Superstjernen slaktes etter Ryerson-duell: – Kriseprestasjon

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 1,36 kr
Dyrest kl. 07 2,31 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,7 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %