Hopp til innhold

Tekniske problemer i hjemmet? Her er IT-ekspertens råd

Koronaviruset gjør at flere enn før jobber og undervises hjemmefra - samtidig. Det fungerer ikke like godt på alle nettverk. Her er noen enkle løsninger som kan gjøre hverdagen lettere.

oJPrTYjibYQ hjemmekontor

HJEMMEKONTOR: Mange har blitt sendt hjem for å jobbe.

Foto: Heiko Junge / NTB

Nå er Norge i den spesielle situasjonen der «alle» er hjemme. Ingen vet hvor lenge det vil komme til å vare.

Da bør nettet fungere optimalt, men det er det ikke alle arbeidsplasser og hjemmenettverk som nødvendigvis er rustet for.

Onsdag ettermiddag har Telenor problemer med nettet i store deler av landet.

– Det kan sammenlignes med veinettet eller kantina på arbeidsplassen. Man planlegger ikke for at alle skal bruke det samtidig, sier Torgeir Waterhouse, IT-ekspert og partner i rådgivningsselskapet Otte.

Torgeir Waterhouse

IKT-ekspert Torgeir Waterhouse gir råd til deg som må jobbe hjemmefra.

Foto: Pressefoto / IKT Norge

Her er IT-ekspertens enkle råd for å få bedre kapasitet på nettet:

  • Dropp videochat: I gruppesamtaler på Skype Business, Teams eller andre digitale konferansetjenester vil nettet gå raskere dersom man skrur av videofunksjonen.
  • Tidsstyring: Bestem når hvem skal gjøre hva. I hjemmet kan man bestemme når de ulike familiemedlemmene skal gjøre hva. Arbeidsgivere kan forsøke en lignende løsning for å unngå overbelastning av VPN.
  • Vurdere oppgradering: Sjekk med leverandøren din om det er mulig å oppgradere kapasiteten på nettet ditt.
  • Bruke kabel: Gamle, trådløse nettverk har ofte lav kapasitet. Hvis man kobler datamaskinen rett på med kabel, går nettet raskere.
  • Finn alternative videotjenester: Hvis kolleger skal ha et møte, kan de finne sikre videotjenester som ikke gjør at man må innom arbeidsgivers lokale nettverk.
  • Sjekk VPN-kapasiteten: VPN er en kryptert kommunikasjonskanal som gjør det mulig å koble seg til det lokale jobbnettet, selv om man befinner seg hjemme.

Test hastigheten

Det kan være flere årsaker til at nettet ditt går tregt.

– Ganske forenklet er rekkefølgen slik fra det som krever mest kapasitet til det som krever minst: video, lyd, bilder og tekst, sier teknologirådgiver Eirik Solheim i NRKbeta.

– Programvareoppdateringer og store nedlastinger krever også mye, legger han til.

Om du har lyst til å finne ut om det er ditt eget eller jobbens nett som er problemet kan du kjøre en hastighetstest på jobbmaskinen, og deretter kjøre den samme testen på en annen maskin i huset som ikke er koblet opp mot din arbeidsplass.

– Om det bare er din jobbmaskin som er treg er det sannsynligvis din arbeidsgiver som har tregt nett og ikke din internettleverandør.

Bjørn Amundsen

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Foto: PER KRISTIAN GRIMELAND / NRK

– Samfunnet settes på prøve

De siste dagene har Telenor opplevd en kraftig økning i bruk av tale og SMS. Det er også en merkbar endring i hvor kundene bruker bredbånd.

– Noen bedrifter er dimensjonert for dette, men ikke alle, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

– Mobilnettet holder og ting fungerer greit. Det som er utfordringen, er de lokale tjenestene.

Med det mener Amundsen brannmurer og VPN-løsninger.

– Det er der det som stopper opp for de fleste bedrifter. Det vil gjøre det komplisert for store deler av befolkningen å jobbe.

Amundsen understreker at dette er noe bedriftene må ordne opp i selv.

– Man får satt samfunnet på en prøve.

Microsoft tilbyr gratis tilgang til et utvalg av tjenestene sine som følge av koronasituasjonen.

- Vi ønsker å hjelpe norske bedrifter slik at ansatte kan holde kontakten når de nå må jobbe hver for seg. Vi har derfor gjort en hel del tiltak for å bidra på best mulig måte, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.