Nå er Norge i den spesielle situasjonen der «alle» er hjemme. Ingen vet hvor lenge det vil komme til å vare.
Da bør nettet fungere optimalt, men det er det ikke alle arbeidsplasser og hjemmenettverk som nødvendigvis er rustet for.
Onsdag ettermiddag har Telenor problemer med nettet i store deler av landet.
– Det kan sammenlignes med veinettet eller kantina på arbeidsplassen. Man planlegger ikke for at alle skal bruke det samtidig, sier Torgeir Waterhouse, IT-ekspert og partner i rådgivningsselskapet Otte.
Her er IT-ekspertens enkle råd for å få bedre kapasitet på nettet:
- Dropp videochat: I gruppesamtaler på Skype Business, Teams eller andre digitale konferansetjenester vil nettet gå raskere dersom man skrur av videofunksjonen.
- Tidsstyring: Bestem når hvem skal gjøre hva. I hjemmet kan man bestemme når de ulike familiemedlemmene skal gjøre hva. Arbeidsgivere kan forsøke en lignende løsning for å unngå overbelastning av VPN.
- Vurdere oppgradering: Sjekk med leverandøren din om det er mulig å oppgradere kapasiteten på nettet ditt.
- Bruke kabel: Gamle, trådløse nettverk har ofte lav kapasitet. Hvis man kobler datamaskinen rett på med kabel, går nettet raskere.
- Finn alternative videotjenester: Hvis kolleger skal ha et møte, kan de finne sikre videotjenester som ikke gjør at man må innom arbeidsgivers lokale nettverk.
- Sjekk VPN-kapasiteten: VPN er en kryptert kommunikasjonskanal som gjør det mulig å koble seg til det lokale jobbnettet, selv om man befinner seg hjemme.
Test hastigheten
Det kan være flere årsaker til at nettet ditt går tregt.
– Ganske forenklet er rekkefølgen slik fra det som krever mest kapasitet til det som krever minst: video, lyd, bilder og tekst, sier teknologirådgiver Eirik Solheim i NRKbeta.
– Programvareoppdateringer og store nedlastinger krever også mye, legger han til.
Om du har lyst til å finne ut om det er ditt eget eller jobbens nett som er problemet kan du kjøre en hastighetstest på jobbmaskinen, og deretter kjøre den samme testen på en annen maskin i huset som ikke er koblet opp mot din arbeidsplass.
– Om det bare er din jobbmaskin som er treg er det sannsynligvis din arbeidsgiver som har tregt nett og ikke din internettleverandør.
– Samfunnet settes på prøve
De siste dagene har Telenor opplevd en kraftig økning i bruk av tale og SMS. Det er også en merkbar endring i hvor kundene bruker bredbånd.
– Noen bedrifter er dimensjonert for dette, men ikke alle, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.
- Har du spørsmål om koronaviruset? NRKs jornalister svarer deg.
– Mobilnettet holder og ting fungerer greit. Det som er utfordringen, er de lokale tjenestene.
Med det mener Amundsen brannmurer og VPN-løsninger.
– Det er der det som stopper opp for de fleste bedrifter. Det vil gjøre det komplisert for store deler av befolkningen å jobbe.
Amundsen understreker at dette er noe bedriftene må ordne opp i selv.
– Man får satt samfunnet på en prøve.
Microsoft tilbyr gratis tilgang til et utvalg av tjenestene sine som følge av koronasituasjonen.
- Vi ønsker å hjelpe norske bedrifter slik at ansatte kan holde kontakten når de nå må jobbe hver for seg. Vi har derfor gjort en hel del tiltak for å bidra på best mulig måte, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.