NRK Meny
Normal

NSB øker på Sørlandet

Flere passasjerer bruker Sørlandsbanen. NSB har økning både vestover og østover fra Kristiansand.

Ekspresstog.
Foto: Håkan Falk / Scanpix

Flere og flere bruker tog til og fra Sørlandet. NSB kommer til å få en økning på nærmere sju prosent mellom Oslo og Kristiansand i år sammenlignet med fjoråret.

Mellom Kristiansand og Stavanger er økningen i oktober 2006 sammenlignet med oktober i fjor på 18 prosent, sier strekningleder Dag Brekkan i NSB.

Økning over alt

I tillegg har NSB også økning mellom Arendal og Oslo. Brekkan sier at det også er flere som bruker stasjonene langs strekningene og ikke bare mellom de store byene. Han tror dette er en kombinasjon av at flere personer reiser og at færre bruker bil over lengre strekninger.

- NSB øker, Avinor opplyser at flere tar fly innenlands til og fra Kjevik, buss-selskapene på Sørlandet har økning. Alt dette viser at flere reiser og at konkurransen blir hardere, sier Brekkan.

Konkurransen

- Vi er ikke redd for konkurransen i det hele tatt, vi tilpasser oss den og utvikler oss slik at kunden skal velge oss. Vi frykter hverken fly eller buss, eller personbilen for den saks skyld, sier han.  

Brekkan tror NSB kommer til å satse mer på Sørlandsbanen framover fordi det er den banestrekningen som er mest konkurransedyktig når det gjelder reisetid mellom Kristiansand og Oslo og Kristiansand og Stavanger.

- Det er helt klart en fordel at Kristiansand ligger midt på banestrekningen mellom Stavanger og Oslo. Vi har jo en økning mellom Kristiansand og Stavanger i tillegg til økningen østover. Det er ikke til å legge skjul på at det er veldig bra for oss at Gardermoen ligger der den ligger, smiler Brekkan.

Nye signaler

Han gleder seg også over nye politiske signaler som er kommet i løpet av året. Flere politikere har kommet med tanken om høyhastighetsbane mellom byene kysten rundt fra Oslo til Haugesund og mellom Oslo og Bergen.

- I feler år har politikerne sulteforet Jernbaneverket som er ansvarlig for utbygging og vedlikehold av banestrekningene. Derfor er det desto mer gledelig at det er en tverrpolitisk vilje til å utbedre infrastrukturen. Dette ser vi i NSB fram til, men er klar over at det tar veldig lang tid, sier Dag Brekkan.