NRK Meny
Normal

Krever fire felt Oslo – Stavanger

Stortingspolitikerne fra fire fylker står nå sammen om å kreve firefelts motorvei mellom Oslo og Stavanger.

Agder- Rogalands- og Telemarks-benkene

Stortingspolitikerne står nå sammen i kampen for firefelts europavei hele veien fra Oslo til Stavanger.

Foto: Montasje: Kari Løberg Skår / NRK

Peter Gitmark

Stortingsrepresentant for Høyre, Peter Gitmark, har samlet stortingsrepresentanter fra fire fylker til kamp for bedre vei mellom hovedstaden og Stavanger.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Bortsett fra SV, framstår stortingsrepresentantene fra Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark og Rogaland nå som ei samlet gruppe, i kampen for firefelts motorvei fra Oslo gjennom Kristiansand til Stavanger.

Det til tross for at Statens vegvesen kalkulerer med at bare deler av strekninga er lønnsom med firefelts vei.

– Kalkylene til Statens vegvesen sier at det i liten grad er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det er jeg strengt uenig i, sier Høyres Peter Gitmark.

– Politikerne bestemmer

Han var initiativtaker til møtet på Stortinget i går, hvor alle partiene, bortsett fra SV, møtte opp, og enstemmig ble enige om å jobbe for fire felt på hele strekninga.

– Dette er et viktig vedtak, hvor man fra politisk side sier at det skal være fire felt. Vegvesenet ønsker noe annet, men de må bare innordne seg, for det er politikerne som til syvende og sist bestemmer, sier Gitmark.

Video Fire felt på E39 blir for dyr

SE VIDEO fra 2011: Statens vegvesen mener fire felt på E39 blir for dyrt.

Vil tenke langsiktig

Statens vegvesen mener trafikkgrunnlaget på veien er for tynt, men flere ordførere langs europaveien er enige om at det må tenkes stort – og at det må tenkes langsiktig.

Tidligere Søgne-ordfører Solveig Kielland Larsen er en av dem som tidligere har tatt til orde for at man må tenke langsiktig.

– Vi må løfte blikket å se fremover. Dette er planlegging for 30 år fram i tid. All statistikk viser at vi vokser fortere og det er mer trafikk enn det som man i utgangspunktet tror, sier hun.

Det gjøres flere framstøt fra flere hold for å få til en ny vei. Vest-Agder fylkeskommune lanserer i månedsskiftet en kampanjeavis i kampen for ny firefelts vei mellom Kristiansand og Stavanger, som kommer som bilag til Dagens Næringsliv, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

Vidar Ose

Samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose.

Foto: Frans Kjetså / NRK

– Hensikten er at vi skal ha fokus på E39 og å få nasjonal oppmerksomhet på den viktige veien. I løpet av 10–20 år ser vi for oss at det er firefelt hele veien, sier samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose.

Høringsfristen for Nasjonal transportplan er 1. juli, og fylkeskommunen vil derfor ha fokus på veien før den tid.

– Langt skritt

Forrige uke anbefalte Statens vegvesen firefelts motorvei kun på deler av strekninga. Nå tror Gitmark at alt ligger til rette for å få motorvei hele veien fra Oslo, gjennom Kristiansand til Stavanger.

– Jeg ble positivt overrasket over at vi fikk en enstemmighet blant alle som var til stede, om at vi ønsker fire felt og vil jobbe felles for å få fire felt. Det er ikke tvil om at dette er et langt skritt i riktig retning, sier Gitmark.

Mener vegvesenet vil snu

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen fra Frp mener Statens vegvesen også er i ferd med å forstå at bare firefeltsvei er godt nok. Hun synes det er bra at politikerne nå samles, uten forbehold.

Åse Michaelsen

Åse Michaelsen fra Vest-Agder Frp gir tommelen opp for at politikerne samler seg for å ikke godta noe mindre enn fire felt.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

– Dette er det tredje møtet vi har hatt mellom politikerne fra de fire fylkene. Det er hyggelig å se at arbeidet nå bærer frukt.

– Det er helt supert at vi kan bli enige om fire felt hele veien. Uten noe flikking på enkelte strekninger og uten noen enløpstuneller. Denne gangen bøyer vi ikke av. Vi gir oss ikke, og det ser ut til at Statens vegvesen også begynner å innse det nå, sier Michaelsen.

– Firefeltsvei hadde vi i vårt program allerede for 13 år siden. Jeg fikk masse pepper for at dette var en helt vill idé i 2006, men nå er det hyggelig å se at alle har sett og hørt argumentene. Nå er alle med på laget.