I dag kom ønskelista fra veimyndighetene på Agder, og nå starter arbeidet med å få prosjektene inn i Nasjonal transportplan 2014-2023, som legges frem neste år.
Og ønskelista fra Sørlandet er omfattende, og skal konkurrere med en lang rekke prosjekter i hele landet.
- Byggingen av ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal i Aust-Agder bør starte i 2014 og ferdigstilles i 2017. (Forutsetter økning i veibudsjettene på 45 prosent).
- Full statlig finansiering av ny Varoddbru i Kristiansand.
- 500 millioner kroner i statlig finansiering av ny E39 Gartnerløkka-Hellemyr i Kristiansand, pluss 100 millioner kroner i bompengeinnkreving. (Forutsetter 45 prosent økning i veibudsjettet).
- Ny E39 mellom Kristiansand og Søgne skal ferdigstilles om 12 år, med byggestart i 2018. (Forutsetter økning på 45 prosent i veibudsjettet).
- Det foreslås fullfinansiering av strekningen Krokå–Langeid på riksveg 9, med byggestart i 2014 og ferdigstillelse i 2017.
- Full statlig finansiering av ny adkomstvei til Kristiansand lufthavn Kjevik.
Nå starter kampen
Og nå starter kampen for stortingspolitikerne på Agder som skal kjempe for at disse prosjektene kommer med i Nasjonal transportplan neste år.
Vararepresentant for Freddy de Ruiter (Ap) til Stortinget, Line Vennesland (Ap), mener Sørlandet aldri har hatt et bedre utgangspunkt for å få gjennomslag for sine veiprosjekter.
– Det er nå arbeidet begynner og vi må fortsette å stå samlet og tale med en stemme til samferdselsministeren. Så skal jeg og Freddy stå på for at Sørlandet får realisert sine viktigste prosjekter i den nye NTPen som regjeringen legger frem neste vår, sier Vennesland til NRK.
Hun synes dette planforslaget er et godt grunnlag for den videre politiske debatten.
–Sørlandet har aldri hatt et bedre utgangspunkt enn dette. Planforslaget viser at vi står sammen om de viktige prosjektene. Nå må vi fortsette å jobbe sammen for at prosjektene gjennomføres og at rammen fortsetter å øke. Dagens regjering økte rammene med pluss 45 % forrige NTP, og det er gode sjanser for at dette vil skje igjen, sier Vennesland, som nå sitter på Stortinget som vararepresentant for Freddy de Ruiter.
Blod på tann
Hun mener at dette planforslaget bør gi alle politikere på Sørlandet blod på tann for å sikre høyere rammer til samferdsel.
– Står vi samlet om det kan vi blant annet få bygget ut E18 Arendal-Tvedestrand og endelig sikre så bred vei at vi får gul stripe hele veien på riksvei 9. Vi må også jobbe videre for sammenkobling av sørlandsbanen og Vestfoldbanen og sikre planleggingsmidler til videre utbygging på E39, sier Vennesland.
Skuffet
Men ikke alle er like fornøyde i dag.
Ordfører i Tvedestrand, Jan Dukene, er skuffet over flere av forslagene som ble lagt frem fra veimyndighetene i dag i forhold til fullfinansiering av prosjektene.
Bare Varoddbrua i Kristiansand og utbedring av strekningen Krokå – Langeid på riksveg 9 er foreslått fullfinansiert.
Byggestart av ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal i 2014 er avhengig av 45 prosent økning i tilskuddene fra staten.
Det liker Jan Dukene dårlig, selv om Line Vennesland mener det er gode muligheter for økte tilskudd.
– Jeg er skuffet i dag for jeg hadde jo forventet noe annet. Hvis man går inn og ser på forslagene, så er det ingen fullfinansierte investeringer annet enn ny Varoddbru, og litt på riksvei 9 i Setesdal. Men løpet er ikke kjørt. Det er på sett og vis nå det begynner. Nå skal landsdelen stå samlet og kjempe, sier Dukene.