Flere voksne enn barn ringer kirkens krisetelefon i jula

Jula er høytid for ensomhet og usikkerhet. Hos Kirkens SOS er flesteparten av innringerne mennesker midt i livet.

Kvinne med telefonrør

Mange voksne finner trøst hos Kirkens SOS i jula. Flesteparten av de som ringer inn med problemer under høytiden, er godt voksne.

Foto: NRK

– Majoriteten av dem som ringer inn er godt voksne, flesteparten er i 40- 50-årene og oppover, sier leder for Kirkens SOS i Agder, Asle Bjorvatn.

Han forteller at jula er høytid for ensomhet, usikkerhet og angst, spesielt i tider hvor skilsmissestatistikken er høy.

– Den moderne tiden vi er i nå, hvor mange faktisk sitter alene på julaften på grunn av at de for eksempel er i en skilsmissesituasjon, kan være tøff, sier Bjorvatn.

En stemme i natten

Hos Kirkens SOS er trykket høyt, ikke bare på julaften og 1. juledag – også i år regner Bjorvatn med at pågangen vil være stor gjennom hele romjula og frem til nyttår.

– Høytider er vanskelige, det vet vi. Jula er en tid hvor mange er sammen med familiene sine, men de som er alene blir enda mer alene. Da kan de vonde og mørke tankene komme krypende, sier Bjorvatn.

Hos Kirkens SOS betjener frivillige både døgnbemannet krisetelefon og chatfunksjon, og ifølge Bjorvatn får de et bredt spekter av henvendelser.

– Noen ringer bare for å si god kveld eller god natt, andre har mer dyptgående temaer. Vi prøver å lytte, ha et varmt hjerte som banker for dem som ringer inn, og å være en stemme i natten, sier han.

Flere menn på tråden

Asle E. Bjorvatn

Asle Bjorvatn, leder Kirkens SOS i Agder, forteller at flere og flere menn benytter seg av SOS-tilbudet.

Foto: Håkon Eliassen

Bjorvatn forteller at også barn og ungdom oftere ringer krisetelefonen i julen enn ellers i året, men størst økning av dem som benytter seg tilbudet, er menn.

– Tendensen de siste årene viser at flere og flere menn ringer inn. Det er interessant og veldig bra, sier Bjorvatn.

Han forteller at Kirkens SOS de siste årene har hatt en bred og offensiv kampanje rettet mot menn, og tror at menns generelle holdninger har forandret seg.

– Vi ønsker å formidle at det også er lov for gutter å snakke om følelser. Det er veldig viktig at de blir hørt og er synlige i mediebildet, sier Bjorvatn.