NRK Meny
Normal

Turister vil ha mer av dette

Etterspørselen etter unikt innhold i reiselivet øker. Langvegsfarende turister tiltrekkes av Finnmark og den samiske kulturen.

Johan P. Eira

Stadig flere turister ønsker å lære mer om samisk kultur når de besøker Norge.

Foto: Johan Wildhagen – visitnorway.com

– Nord-Norge gjør det jo fantastisk med nordlysturismen, og har unike, attraktive produkter, og vi vet at turistene snuser mer på opplevelsen og produktene i Finnmark, ikke minst den samiske kulturen, som har et veldig stort potensiale i reiseliv, sier direktør for Virke reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim.

Ved inngangen til årets sommerseong er det i turistnæringen fortsatt knyttet stor spenning til i hvor stor grad politisk og økonomisk turbulens i Europa og ellers i verden påvirker næringen.

Lokalmat drar penger

Hilde Charlotte Solheim

Direktør for Virke reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim håper at reiselivet klarer å lokke flere turister til Norge i sommer.

Foto: Mette Ballovara / NRK

Norske reiselivsbedrifter hadde i fjor vekst i nye markeder i Asia, Amerika og Europa, mens de store tradisjonelle markeder som Tyskland har vist kraftig nedgang.

Samtidig opplever reiselivet at etterspørselen etter unikt innhold øker, og dette er noe flere i Norge burde satse på, mener Solheim.

– Turistene som benytter seg av kultur, lokalmat og setter seg inn i lokalhistorie i Norge er godt fornøyd og bruker mye penger, sier Solheim.

– Nøkkelen til lønnsomhet i turismen er å levere godt innhold og øke omsetningen per gjest, legger hun til.

Samarbeid lønner seg

Det er fortsatt slik at naturen trekker turistene til Norge, men kultur og autentiske opplevelser, ofte fra småskalabedrifter, er det som gir fornøyde gjester og økt omsetning.

Dette er finnes det gode eksempler på i nord, der Hurtigruten har inngått samarbeid med flere småskalabedrifter, blant annet i Finnmark, påpeker Solheim.

– Det de har gjort er å styrke disse aktivitets- og opplevelsesbedriftene, men de har også tatt jobben med å oppdra bedriftene, du er nødt til å ha avgang hver dag, selv om det bare kommer en gjest, og du må levere kvalitet, og det å ha denne typen samarbeid der noen bringer deg gjestene, men samtidig stiller krav til deg, det er jo slik vi hever kvaliteten i andre næringsklynger, sier Solheim.

Hun roser også Hurtigruten for å gå foran med godt eksempel ved at de har byttet ut biffsnadder med lokalmat på menyen.

Kvalitet og synlighet

Bente B. Holm. Reiselivssjef i Oslo.

Vesterålingen Bente Bratland Holm begynte i jobben som reiselivssjef i Oslo i august 2013. Selv om hennes hovedoppgave er å få flest mulig besøkende til hovedstaden, følger hun fortsatt spent med på hva som rører seg innen reiselivsbransjen i nord.

Foto: Mette Ballovara / NRK

Vesteråling og turistsjef i Oslo, Bente Bratland Holm, er i likhet med sine kollegaer i bransjen spent på hvor mange nye besøkende hun kan notere seg etter denne sommeren.

Bratland Holm mener tilpasningsdyktighet i forhold til bruk av sosiale medier og målbevisst markedsføring er det som må til for å få flere turister også til Nord-Norge.

– Er produktet bra nok så er det alltids noen som kan kjøpe det, men da må de finne det, så det å ha god kvalitet og god distribusjon er alfa og omega for å lykkes, sier Bratland Holm.

VisitOslo har nylig frisket opp logoen og gjennom prosjektet #diggeroslo har flere tusen av hovedstadens befolkning allerede engasjert seg.

Røye stekes og kaffe kokes på bål

Turister fra nye markeder i Europa og ellers i verden ønsker unike opplevelser i Norge. Finnmark og den samiske kulturen ligger høyt på listen over opplevelser som de besøkende ønsker seg.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK