– Nord-Norge gjør det jo fantastisk med nordlysturismen, og har unike, attraktive produkter. Turistene snuser mer på opplevelser i Finnmark. Ikke minst den samiske kulturen, sier direktør for
reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim.I turistnæringen er det fortsatt knyttet spenning til i hvor stor grad politisk og økonomisk turbulens i Europa, påvirker næringen.
- LES OGSÅ:
Lokalmat drar penger
Norske reiselivsbedrifter hadde i fjor vekst i nye markeder i Asia, Amerika og Europa. Store, tradisjonelle markeder som Tyskland, har imidlertid vist kraftig nedgang.
Samtidig opplever reiselivet at etterspørselen etter unikt innhold øker, og dette er noe flere i Norge burde satse på, mener Solheim.
– Turistene som benytter seg av kultur, lokalmat og setter seg inn i lokalhistorie i Norge, er godt fornøyd. De buker også mye penger, sier Solheim.
– Nøkkelen til lønnsom i turisme, er å levere godt innhold og øke omsetningen per gjest, legger hun til.
- LES OGSÅ:
Samarbeid lønner seg
Det er fortsatt slik at naturen trekker turistene til Norge.
Kultur og autentiske opplevelser, ofte fra småskalabedrifter, er det som gir fornøyde gjester og økt omsetning.
Dette finnes det gode eksempler på i nord, der Hurtigruten har inngått samarbeid med flere småskalabedrifter. Slike samarbeid finnes blant annet i Finnmark, påpeker Solheim.
– Det de har gjort er å styrke disse aktivitets- og opplevelsesbedriftene, men de har også tatt jobben med å oppdra bedriftene, sier Solheim.
Bedriftene er nødt til å ha avgang hver dag, selv om det bare kommer en gjest.
– Du må levere kvalitet. Og det å ha denne typen samarbeid, der noen bringer deg gjestene, men samtidig stiller krav til deg, det er jo slik vi hever kvaliteten i andre næringsklynger, sier Solheim.
Hun roser også Hurtigruten for å gå foran med godt eksempel. De har byttet ut biffsnadder med lokalmat på menyen.
- LES OGSÅ:
Kvalitet og synlighet
Vesteråling og turistsjef i Oslo, Bente Bratland Holm, er i likhet med sine kollegaer i bransjen spent på hvor mange nye besøkende hun kan notere seg etter denne sommeren.
Tilpasningsdyktighet i forhold til bruk av sosiale medier, og målbevisst markedsføring er viktig. Det må til for å få flere turister også til Nord-Norge, mener hun.
– Er produktet bra nok, er det alltids noen som kjøper det. Men da må de finne det. God kvalitet og god distribusjon, er alfa og omega for å lykkes, sier Bratland Holm.
har flere tusen av hovedstadens befolkning allerede engasjert seg.
- LES OGSÅ: