Markedsutvalget for reinkjøtt har satt i gang utviklingen av en grafisk profil. Målet er å profilere norsk reinkjøtt som et «naturlig valg for norske forbrukere», melder Landbruks- og matdepartementet.
Den nye profilen vil brukes på brevark, dokumenter, markedshåndbok, oppskriftshefter, presentasjoner og nyhetsbrev.
Markedsutvalget har mottatt 250.000 kroner i distriktsrettet bedriftsutviklingstilskudd fra Innovasjon Norge. Profilen skal lanseres 6.juni.
Designprosessen regnes som første steg for å løfte reindriftsnæringen. Men det er ikke nok.
Markedsutvalget framhever at det også er nødvendig med økt markedsorientering også blant reineiere og produsenter, ifølge Landbruks- og matdepartementet.
Markedssituasjonen for norsk reinsdyrkjøtt har det siste året vært svært dårlig. Prisen på reinkjøtt har gått betraktelig ned det siste året. Næringen trenger et betydelig løft for å oppfattes som en leverandør av attraktive produkter for det nasjonale markedet, melder departementet.