Det er nedfelt i opplæringsloven. Alle samiske elever har rett til opplæring, uansett hvor i landet de bor.
- LES OGSÅ: (ekstern lenke)
- LES OGSÅ: (ekstern lenke)
Dette innebærer at skolen plikter å tilby enhver samisk elev en form for samisk undervisning, selv om eleven er bosatt utenfor det samiske språkforvaltningsdistriktet.
(Artikkelen fortsetter under)
Når har utdanningsdirektoratet satt i gang et prosjekt som skal kvalitetssikre den samiske fjernundervisningen.
–Det er jeg veldig glad for å høre, for den fjernundervisningen som tilbys i dag holder ikke bestandig mål, sier tobarnsmoren Inkeri Eira Fallås til NRK Sápmi.
Eira Fallås som er bosatt ved Husvika i Vefsen kommune har to barn i grunnskolealder som får fjernundervisning.
–Jeg er redd for at med den undervisningen barna mine får i dag, så oppnåes ikke læreplansmålene. Det er altfor tilfeldig slik undervisningen er satt opp i dag, og mye avhenger av hvilken lærer som sitter i den andre enden, sier Fallås.
–Det er ikke sjeldent barna stiller spørsmål om ikke de kan slippe den kjedelige undervisningen, fortsetter fallås.
En alternativ undervisningsform
Det er ikke alle skoler som har samisk-elever nok til å tilby vanlig undervisning. Ifølge utdanningsdirektoratets bestemmenselser må en kommune utenfor det samiske språkforvaltningsdistriktet ha minst ti elever som ønsker opplæring i samisk.
Så lenge det er minst seks elever igjen i gruppen har de krav på vanlig undervisning.
(Artikkelen fortsetter under)
Dersom antall elever er for få, plikter skolen likevel å tilby samisk undervisning, men i form av fjernundervisning. Nå skal denne undervisningsformen under lupen.
En utfordrende undervisningsform
–Det er nok et poeng at det er vanskeligere å undervise via fjernundervisning, enn på skolen i et vanlig klasserom, sier prosjektleder Marit Solstad.
Solstad er forsker ved forskerinstituttet Nordlandsforskning, og er utnevnt til leder av prosjektarbeidet.
- LES OGSÅ: (ekstern lenke)
Formålet med prosjektet er å få til et tilbud som er likeverdig med den vanlige undervisningsformen. Resultatene av prosjektet skal være til hjelp når utdanningsdirektoratet skal lage en ny strategiplan for samisk fjernundervisning.
Dette skal gjøres ved å spørre om råd fra de som vet best om hvordan undervisningen fungerer, nemlig brukerne.
–Det er nok brukerne av tilbudet, elevene og foreldre, som vet best hvor skoen trykker. Derfor skal de ved hjelp av spørreundersøkelser svare på ulike spørsmål knyttet til dagens tilbud av fjernundervisning.
Det er Nordlandsforskning i samarbeid med Norut Alta som arbeider på oppdrag fra utdanningsdirektoratet med kartleggingsprosjektet. Totalt er det 20 skoler eller ressurssentra som har opplegg for fjernundervisning i samisk som skal vurderes.