NRK Meny
Normal

– Kongen er velkommen til å kjøre denne

Nå står den endelig der, blank og fin. – Hvis Kongen vil så kan han gjerne sette seg i den, sier veteranene som har pusset opp Statens Vegvesens oppsynsbil.

Roger Olsen, Birger Rajala og Bjørnar Persen har pusset opp vegvesenets gamle oppsynsbil fra 1946.

Roger Olsen (f.v.), Birger Rajala og Bjørnar Persen har fikset i stand Vegvesenets Chevrolet fra 1946. 1. juli ble museumssamlingen åpnet i Skiippagurra i Tana.

Roger Olsen i Vegvesenets Chevrolet fra 1946.

Roger Olsen fikk start på Chevroleten som var Statens Vegvesens oppsynsbil etter andre verdenskrig.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK
Inge Fred Dervo

Inge Fred Dervo var en av ildsjelene for å få samlet maskiner, kjøretøy og andre gjenstander. Han gikk bort sist vinter. Bildet er tatt for to år siden i forbindelse med åpen dag ved Statens Vegvesen.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

Roger Olsen, Birger Rajala og Bjørnar Persen har ikke tall på timene dem har brukt for å gjøre i stand Chevroleten fra 1946 til dagen i dag.

– Dette var den aller første bilen som kjørte over Tana bru i 1948. Når den planlagte nye brua en dag står klar til åpning, håper vi at Kongen kanskje kan kjøre over med denne, sier mennene.

Også for Statens vegvesen i Finnmark er 1. juli 2014 spesiell. I dag fyller institusjonen 100 år. Som det siste fylket i landet fikk Finnmark sin egen vegsjef, og fylkets vegkontor ble etablert i Hammerfest 1. juli 1914.

– Savner en av ildsjelene

Bjørnar Persen har selv jobbet i 40 av de 100 årene i Statens Vegvesen: 32 år på verkstedet og åtte år i forbindelse med oppbyggingen av museet.

– Vi har sett fram til denne dagen. Samtidig er det litt vemodig også. I dag savner vi spesielt en mann; selve ildsjelen. Inge Fred Dervo jobbet og sto på i mange år for å få til dette. Dessverre gikk han bort i vinter. Han var et usedvanlig menneske. Åpningen av Vegmuseet er en stor anerkjennelsen av innsatsen og jobben han la ned her, sier Persen til NRK.

Fra og med i dag er samlingen i Skiippagurra åpen for publikum. Det er åpen dag til og med lørdag.

Avdelingsdirektør Bjørg Anita Joki i Statens vegvesen i Finnmark sier institusjonen har betydd svært mye for fylket.

– For 100 år siden var det ikke mange kilometer vei, og etter krigen var det 1600 km. I dag har vi 3200 km vei. Uten vei hadde ikke Finnmark vært slik den er i dag, sier hun til NRK.

Slepehøvel fra 1936

Arbeidet med å samle, systematisere og sette i stand gamle maskiner, kjøretøy og andre gjenstander med tilknytning til Vegvesenets aktivitet i Finnmark, har pågått gjennom mange år.

En gammel bulldoser er også reparert slik at den starter.

– Jeg var sikker på at den skulle starte, forteller mekaniker Roger Olsen (se video).

Artikkelen fortsetter under videoen

Roger Olsen starter den gamle bulldoseren som er på Skiippagurra vegstasjon.

I Skiippagurra er en Caterpillar slepehøvel fra 1936-1937. Utgaven er antakelig det eneste bevarte eksemplaret i Norge. Et annet tungt klenodie er en Volvo lastebil fra 1941. I tillegg til det som er samlet og systematisert lokalt, er gjenstander fra Finnmark som har vært på Norsk vegmuseum på Lillehammer, flyttet «hjem».

– Chevroleten startet greit i morges, sier Birger, Bjørnar og Roger. Det samme gjør den mens NRK er på besøk.

– Den har vært brukt i Lakselv etter at vegvesenet solgte den. Vi fikk den tilbake, og alt ble demontert og overhalt. Motoren er fulloverhalt i Rovaniemi i Finland, forteller Birger Rajala til NRK.

Vegvesenets Chevrolet fra 1946.

Motoren på Chevroleten fra 1946 har 96 hestekrefter.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK