Hopp til innhold

Nordmann røvet graver og stjal flere tusen gjenstander fra urfolk

– De ble tatt uten samtykke og har derfor ingenting i vårt museum å gjøre, sier Hermann Parzinger i Den preussiske kulturarvsstiftelsen.

Gravgjenstander fra Alaska

Ansiktsmasker, tre av ni gjenstander som nå er tilbakeført urfolk i Alaska.

Foto: Martin Franken

Etnografen og kapteinen Johan Adrian Jacobsen samlet inn flere hundre gjenstander fra Chugach-folket på slutten av 1800-tallet, blant annet mumier av voksne og barn, kranier og ulike gravgjenstander.

Vugge fra Chugach-folket i Alaska.

Vugge fra 1800-tallet, fra Chugach-folket i Alaska.

Foto: Martin Franken

Blant gjenstandene som sist uke ble levert tilbake fra Etnologisk museum i Berlin, er en vugge, ulike tremasker og oljelamper funnet i ulike graver på Chenega-øya og den nå ukjente byen Sanradna (Soonroodna) i Kachemak Bay.

Samlet 18.000 gjenstander på sine reiser

– Gjenstandene ble tatt fra graver uten samtykke fra urfolkene, og dermed ulovlig fjernet. De har derfor ingenting å gjøre i vårt museum, sier Hermann Parzinger i Den preussiske kulturarvsstiftelsen på museets nettsted.

De ni gravgjenstandene ble overlevert i Berlin til representanter for Chugach Alaska Corporation, som representerer folkegruppen i denne saken.

Figur fra 1800-tallet, fra Chugach-folket i Alaska.

Figur fra 1800-tallet, fra Chugach-folket i Alaska.

Foto: Martin Franken

Museet har fremdeles 200 gjenstander som stammer fra graver, utgravinger og innsamlinger blant Chugach-folket. Parzinger understreket under overleveringen forrige uke, at dette er starten på et nytt og mer omfattende kultursamarbeid mellom museet og Chugach-folket.

Nordmannen Johan Adrian Jacobsen samlet til sammen inn 18.000 gjenstander for museet på sine mange reiser til Japan, Alaska, Grønland og Sibir på 1800-tallet.

Samer og «fremmede raser» på utstilling

Jacobsen gjorde mer enn å bare samle gjenstander. Han bidro også sterkt til at levende mennesker fra såkallte «naturfolk» ble stilt ut i dyrehager og sirkus i Europa. Utstilling av «ikke-vestlige raser» og det man anså som primitive mennesker skjedde helt fram til midten av 1900-tallet.

Reklameplakat for samer på utstilling 1893/1894

Reklameplakat for utstilling av samer i Hamburg, 1893.

Foto: Adolph Friedländer (1851-1904)

– Det er antatt at deltakerne ble ensidig utnyttet, at de ikke visste hva de hadde begitt seg ut på, og at de gjennom utstillingene kun bidro til å skape eller opprettholde stereotypier om seg selv og egen kultur, mener arkeolog Cathrine Baglo ved Tromsø Museum (ekstern lenke).

Også samer ble brukt på slike utstillinger. Ifølge Baglo deltok flere hundre samer på slike arrangementer i løpet av årene 1822-1934. Johan Adrian Jacobsen bidro selv til flere utstillinger og turnéer med med levende samer i Europa på oppdrag fra den tyske dyrehandleren Carl Hagenbeck.

Sammen lagde Jacobsen og Hagenbeck en samisk avdeling på verdensutstillingen i Paris i 1878.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK