– I store trekk har den samiske befolkningen vært holdt utenfor når religionsskiftet i Norge har vært diskutert, for også de har vært behandlet som «fremmed» i sitt eget land.
– Den kristne kultur har bidratt til å slette vår norrøne og samiske religion.
Dette skriver kulturhistoriker, Sæbjørg Walaker Nordeide, i et innlegg i Klassekampens papirutgave.
Nordeides kommentarer er deler av et lengre innlegg, som er et svar til professor Janne Haaland Matlarys artikkel, publisert så langt tilbake som februar 2013 på Minervanett.no.
– Samer fratatt religionsfriheten
– Det er godt kjent hvordan samer ble frarøvet religiøse trommer og forsøkt tvangskristnet.
– Så sent som i 1723 ble åtte rituelle trommer konfiskert i Snåsa, i forsøk på å kristne samene og få dem bort fra samisk religion, skriver kulturhistoriker, Sæbjørg Walaker Nordeide.
– Samer ble fratatt religionsfriheten nettopp i kristendommens navn.
– Kristnet med tvang
– Skriftlige kilder viser at hjemlige trosforestillinger ble forbudt, både for den norske og samiske befolkning, og den kontante avslutningen av ikke-kristen kult med mer, i de arkeologiske kildene, støtter opp om at kristningen var styrt ovenfra.
– Det er grunn til å tro at kristendommens etablering på de fleste steder foregikk ved tvang, heller enn frivillig, skriver Nordeide.
– Har hun ikke hørt om Læstadius?
– Sæbjørg Walaker Nordeide har rett i at samer og nordmenn ble kristnet med hard hånd på 1700-tallet.
– Da var både samer og nordmenn under det samme presset. Det er jeg enig i. Det var jo slik kirken gikk frem på den tiden. De brente runebommer.
Dette sier leder i Samisk kirkeråd, Anne Dalheim, til NRK.
– Men hun nevner jo ikke læstadianismens inntreden blant samer senere – på 1800-tallet.
– Samer er ikke tvangskristnet gjennom læstadianismen. Dette var en vekkelse fra samisk hold, som oppstod blant samer.
Dalheim er etter eget sigende en moderne læstadianer, tilhørende «Lyngen-retningen» (se faktaboks).
– Læstadianismen ikke verdsatt
– Men hvis samene allerede var tvangskristnet før læstadianismens inntog, er det da riktig å gi denne bevegelsen «æren»?
– Ja, det er mitt syn. Slik som jeg kjenner historien så beit ikke samene på tvangskristningen. Det var først med den senere læstadianismen at samene først ble kristne, sier Dalheim.
– I den norske samfunnsdebatten så er ikke læstadianismen så verdsatt som den burde blitt. Vi blir nok sett på som en sekt, dessverre. Men det samiske folket er ikke en sekt.
– Men det er fint at NRK tar opp denne debatten. Det er en viktig debatt. Så takk til dere for det, sier Dalheim avslutningsvis.
- Se TV-dokumentar fra 1982 om læstadianismen: