Den foreslåtte motorferdsloven lar kommuner i unntakstilfeller gi tillatelse til motorferdsel dersom søkeren påviser et behov for transport , og at transporten er mer til gagn enn til skade og ulempe for naturen.
Kommuner som ikke følger bestemmelsene i den foreslått motorferdselsloven, kan straffes. Direktoratet for naturforvaltning (DN) foreslår "overtredelsesgebyr" og åpner videre for at kommunenes myndighet etter motorferdselsloven trekkes tilbake.
I Finnmark har det i flere år vært uenighet mellom fylkesmannen og spesielt Kautokeino kommune om praktiseringen av motorferdselsloven.
Politianmeldt
Naturvernforbundet i Finnmark har flere ganger
fordi den ikke har fulgt opp fylkesmannens vedtak om å stramme inn dispensasjonspraksisen.I forslaget til ny lov gis departementet og fylkesmannen adskillig større mulighet til å reagere tøffere mot kommuner som ikke følger reglene.
"Overtredelsesgebyr"
I lovteksten heter det blant annet:
"Dersom departementet gjennom ordinært eller særskilt tilsyn finner forhold som er i strid med denne lov, og som ikke rettes opp innen angitt frist, kan departementet etter forhåndsvarsel ilegge kommunen et overtredelsesgebyr. Overtredelsesgebyrets størrelse fastsettes av departementet, og avhenger av alvorlighet og omfang av ulovlig vedtak."
Mister myndighet
Flere kommuner i Finnmark, blant annet Karasjok, Kautokeino og Tana, har i liten grad fulgt pålegg fra fylkesmannen i Finnmark om innskjerping av dispensasjonspraksisen.
Vedtas forslaget til DN, trues kommunene med enda tøffere saksjoner.
- Dersom overtredelsesgebyr ikke antas å være tilstrekkelig, eller det viser seg at kommunen gjentar overtredelsene etter at forholdene er påpekt av fylkesmannen, gir bestemmelsene åpning for at kommunens myndighet etter motorferdselsloven trekkes tilbake, skriver DN i merknadene.