– Når man skal presentere det beste av norsk kjøttmat så kunne reinkjøtt godt vært på toppen av pyramiden, sier Arne Hjeltnes, som er kjent som programleder i «Gutta på tur»-konseptet på TV2.
hadde hyret inn Hjeltnes som trekkplaster til lanseringen av , som er en nysatsing for å øke salget av reinkjøtt.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Kongekrabbe og reinkjøtt
Hjeltnes har i en årrekke vært med å promotere norsk laks og annen sjømat i utlandet, blant annet for Eksportutvalget for fisk og for Innovasjon Norge. Han mener bestemt at reinkjøtt burde hatt en større plass i det offentlige rom i Norge.
– Det er synd at reinkjøtt ikke er på dagsorden i Norge, sier Hjeltnes.
Han har ikke noen klar formening om hvorfor det er slik, men selv har han en følelse av at folk flest sørpå er positive til reinkjøtt og mener det er et godt matprodukt. Hjeltnes sammenligner reinkjøtt med den posisjonen kongekrabbe har i norsk sjømateksport.
– I norsk sjømatpyramide troner Kongekrabben på topp foran torsk og laks, og ser man på norsk kjøttproduksjon så kunne jo reinkjøtt være på toppen i den pyramiden, foran villsauen, sauen og kua, som beviset på det veldig norske som ikke så veldig mange andre har, sier Hjeltnes.
- GULDAL/HØR:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Må tenke nytt
Nils Henrik Sara.
Foto: Liv Inger Somby / NRKLeder i Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL), Nils Henrik Sara, er enig med Hjeltnes i at reinkjøtt må mer på dagsorden. Han har tro på at de i samarbeid med Innovasjon Norge nå kan øke kunnskapen blant dem som satser på produktutvikling av reinkjøtt.
– Målet med Reinprogrammet er å få reindrifta og bedrifter til å tenke nytt slik at de kan nå ut til nye markeder med sine produkter, sier Sara.
Det er også viktig at små bedrifter som satser på salg av reinkjøtt samarbeider bedre, for på den måten få lettere innpass i nye markeder, påpeker han.
– Ut med margbein
Linda Beate Randal.
Foto: Hallgeir Henriksen/Sør-Varanger kommuneDirektør i Innovasjon Finnmark, Linda Beate Randal, tror det nye Reinprogrammet vil gjøre reindrifta bedre på verdiskapning og salg av reinkjøtt. Hun mener det er viktig at en av de beste råvarene i Finnmark, nemlig reinkjøttet, når ut til alles bord. For å få til det er det blant annet viktig å gjøre en del grep med produktene, mener hun.
– Her i Finnmark er vi kanskje vant til å tenke på reinkjøtt i form av reinkjøttsuppe, margbein og bidos og så videre, mens folk nå kanskje i større grad etterspør høykvalitetsprodukter som ytrefilet og indrefilet av rein, sier hun.
Randal synes også det er viktig at reindrifta begynner å tenke på hvilke produkter det er kunden er villig til å betale mye penger for.
WOK med reinkjøtt
Jon Mikkel Eira, som er kokk og reineier fra Karasjok, var blant de som deltok på lanseringen av Reinprogrammet i Alta. Han har også gjort seg noen tanker om hvordan man kan få flere i Norge til å spise mer reinkjøtt:
– Jeg tror at mange yngre og småbarnsfamilier har behov for lettlaget sunn og moderne mat i en travel hverdag, og da kunne for eksempel reinkjøtt-wok være et godt alternativ, sier Eira.
Kokk og reineier Jon Mikkel Eira ved reinkjøttbufeen som ble servert i anledning lanseringen av Reinprogrammet i Alta.
Foto: Liv Inger Somby / NRKFlere vil samarbeide
Det finnes i dag flere småskala bedrifter som satser på salg av produkter av reinkjøtt i Norge. Både NRL og Innovasjon Norge mener at disse bedriftene må samarbeide om å nå ut til større markeder.
Nils Ante Oskal Eira.
Foto: Liv Inger Somby / NRKNils Ante Oskal Eira, som er bosatt i Fossbakken i Troms, har nylig etablert en småskalabedrift for salg av reinkjøtt. Målet er å starte en kjøttbutikk i Indre-Troms. Han har allerede kontaktet flere i samme bransje.
– Jeg har snakket med flere andre som også driver med salg av reinkjøtt og alle er positive til å samarbeide for å få tilgang på større markeder, sier Oskal Eira.
Flere forbrukere gir uttrykk for at det er vanskelig å få tak i reinkjøtt. Oskal Eira har tro på at reindrifta og Innovasjon Norge gjennom det nyetablerte Reinprogrammet kan bidra til å synliggjøre reinkjøtt bedre for potensielle kjøpere.
Lokalmat er populært
Lanseringen av nytt Reinprogram foregikk på Rica Hotell Alta, som er et av de største hotellene i Finnmark. Hotellets kjøkken hadde gjort i stand en stor buffé av forskjellige matretter med reinkjøtt. Kjøkkensjef Arne Hagebakken opplever ofte at turister er interessert i mat med lokale råvarer.
– Ja, det vil de ha og de er også veldig interessert i å vite nyskaping på det, og hva som er kokkens yrkeshemmeligheter, men de holder vi litt for oss selv, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Arne Hagebakken.
Foto: Liv Inger Somby / NRKHagebakken synes også det er positivt at flere innen reinkjøttbransjen nå vil tenke nytt for å utvikle nye produkter. Selv har han tro på at marinering av reinkjøtt kan friste flere.
– Jeg ville marinere reinkjøtt i urter som er lokalt forankret, og ikke minst bruke multebær, tyttebær, krøkebær og blåbær som tilbehør, og gjerne også marinere bærene før de videreforedles, sier Hagebakken.
- HØR OGSÅ: