– Vi ønsker edlere deler av reinsdyrkjøtt som for eksempel flatbiff og ytrefilet, sier Rema 1000 innkjøpsdirektør av ferskvarer Tor Erik Aag.
Han vil at reinsdyrkjøttet skal fremstå som mer inspirerende for de som er matinteresserte, og som ønsker å bruke reinkjøtt til litt mer spennende matlaging.
- LES OGSÅ:
– Kjøttet skal være mer tilgjengelig og at folk får øynene opp hvor god kvalitet og hvor mye man kan bruke kjøttet til.
Kjøttet må klargjøres til enklere retter
Leder av markedsutvalg for reinkjøtt, John Anders Lifjell er inneforstått med at flere varianter av reinsdyrkjøttet må ut i markedet.
– Man har muligheter å få ut mere biffkjøtt ut av lårene og komme med nye produkter.
Markedsutvalgets leder informerer at i dag er det mye reinsdyrskav og reinkjøtt stek og en del produksjonskjøtt som er på kjøttlagrene.
Selv med mye reinkjøtt på lagrene ser Lifjell store muligheter i fremtiden.
– Her gjelder det å tenke nytt og ta kontakt med markedet å finne ut hva forbrukerne ønsker seg, sier han.
Tenke nytt
Nordmenn er glad i å reise og oppdage nye matretter, og det kan være årsaken til at forbrukere ønsker andre varianter av reinsdyrkjøttet.
– Vi har en ny generasjon som har en annen interesse for mat. De får inspirasjon gjennom reiser rundt om i verden, og begynner derfor å tenke nytt i forhold til mat, sier Lifjell.
– Det går mye på biff og enkle ting, sier han.
Stabil salg av reinkjøtt
Rema 1000 innkjøpsdirektør Tor Erik Aag informerer om at butikk-kjeden har hatt stabil salg av reinkjøtt.
– Rema 1000 sitt salg av reinkjøtt har det siste året vært omtrent som foregående år. Vi har verken stor økning eller stor nedgang.
Har TV-reklame av reinkjøtt hatt effekt?
– Vi ser ikke noe stor effekt på markedsføring av reinsdyrkjøtt. Det vi ser er at de periodene vi har for eksempel markedsført reinsdyrskav litt ekstra, så har vi hatt noe effekt av salget på det, sier Tor Erik Aag.