Hopp til innhold

Formålet var nettopp å skape debatt

Formålet med kunstverket "get of deFence" som pryder veggen på Alta Ungdomsskole, var at den skulle skape debatt. Dette ser vi ut til å ha oppnådd, sier kultursjef i Alta, Tor Helge Reinsnes Moen.

Grafitti på ungdomsskolen total

Kunstverket get of deFence på skoleveggen i Alta skaper debatt. Dette var ønskelig sier kultursjefen i Alta. Her er kunstnerne Linda Aslaksen, Anders Sunna og prosjektleder for Arctisk Grafitti, Nicolai Lopez i gang med kunstverket.

Foto: ALF HARALD MARTINSEN

– Anders Sunna bruker sterke virkemidler for å skape debatt om samisk kultur, undertrykkingen av samer og naturvern. Hans tydelighet, symbolbruk, profesjonalitet var nok det som til slutt gjorde at kulturetaten i Alta valgte Anders Sunna, sier kultursjef i Alta, Tor Helge Reinsnes Moen.

Anders Sunna

Den samiske kunstneren Anders Sunna skaper debatt med sitt veggmaleri i Alta i Finnmark.

Foto: Anita Føleide / NRK

Det er kunstnerne Linda Aslaksen og Anders Sunna som har hatt oppdraget med veggmaleriet som nå pryder veggen på Alta ungdomsskole.

Helt frie tøyler

Reinsnes Moen sier at kunstnerne fikk absolutt fri tøyler, og at kulturetaten ikke hadde noen formening om hva kunstnerne ville lage. Det vi nå ser er et bilde full av symbolikk, sier Reinsnes Moen.

  • Hør intervjuet om saken her:

    Hør intervjuet med Anders Sunna med flere om veggmalerisaken.

– Bildet symboliserer undertrykkingen av det samiske folket, samefolkets protest, den samiske religionen og vern av mennesker og natur, sier Tor Helge Reinsnes Moen, kultursjef i Alta.

Hadde forventet en annen debatt

Den samiske kunstneren, Anders Sunna sier at det for en kunstner er viktig at deres kunstverk skaper engasjement og debatt, da viser det at kunsten ses og ikke forbigås i stillhet.

Nicolai Lopez

Prosjektleder i Arctisk Grafitti, Nicolai Lopez sier seg forundret over temaet debatten dreier seg om.

Foto: ALF HARALD MARTINSEN

Prosjektleder for prosjektet Arctisk Grafitti, Nicolai Lopez, sier at de hadde forventet at kunstverket ville skape debatt, men ikke en debatt om veggmaleriet bør overmales eller ikke, slik Alta Frp ønsker.

Debattere sammen med elevene

Tor Helge Reinsnes Moen sier at noen få har uttrykt negative holdninger til bildet som nå pryder skoleveggen i Alta. Han forteller at skolens rektor anser kunstverket som suverent og oppvekstsjefen kaller dette for "en innertier", og sier at de nå kan analysere og debattere bildet sammen med elevene.

Protestkunsttradisjon

NRK Sápmis kommentator, Magne Ove Varsi, sier en ny generasjon samiske kunstnere som på sin egen måte har tatt opp protestkunsttradisjonen til bl.a. Masigruppen fra slutten av 1970-tallet og Britta Marakatt-Labba, nå vokser fram. Anders Sunna og Linda Aslaksen kan sammen med bl.a. Maret Anne Sara og Suohpanterror-gruppen sies å tilhøre denne generasjonen

Han sier at de bidrar med kunst som får oss som betraktere til å reflektere over og forstå de politiske og rettighetsmessige tilbakeslagene som samene opplever i dag.

–De gjør seg stadig mer bemerket med verk som er egnet til å provosere og vekke til debatt om den behandling både samiske enkeltmennesker og samene som folk blir til del fra myndighetenes side i sine respektive hjemland.

Magne Ove Varsi vurderer det dit hen at vi kan tolke mye av kunsten deres inn i en situasjon i de nordiske land hvor vi ser samiske foreldre som lokalt må slåss for hver bidige time barna dere skal få samiskundervisning i skolen, via kyst- og fjordfiskere som daglig står i fare for å miste levebrødet sitt, til reineiere som slåss mot gruveselskaper og vindmølleparker som baner seg vei inn i beite- og kalvingslandet deres.

Motstand mot inngrep

Varsi tror at arbeidene til disse kunstnerne slik sett kan tolkes som motstand mot industrielle naturinngrep og protest mot manglende respekt for samenes tradisjonelle levemåter. De får også betrakteren til å reflektere over hvordan staten og kommersielle interesser bryter samenes menneskerettigheter og urfolksrettigheter.

Vi vil nok høre mer fra den nye samiske kunstnergenerasjonen i tiden som kommer, og vi har mye spennende i vente, avslutter Magne Ove Varsi.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK