– Jeg fikk sjokk. Hadde det bare dreid seg om arbeidssituasjonen, men også opplysninger om min helse ligger åpen for hele verden, sier Sabbasen til NRK Sámi Radio.
"Referat fra samtale vedrørende arbeidssituasjonen Inger Marie Sabbasen" er tittelen på brevet som Tana kommunes personalleder skrev 4. september.
NRK Sámi Radio fant brevet via postlista til kommunen. Da hadde dokumentet vært tilgjengelig i to uker.
LES OGSÅ:
– Skummelt
Selv om Tana kommune ble gjort oppmerksom på dette onsdag formiddag, fant Sabbasen det samme brevet flere timer senere liggende ute på nett.
– Dette skal ikke skje, og jeg er rystet, sier Sabbasen.
Hun er ansatt som førstesekretær i personalavdelingen i kommunen. At tabben har utgangspunkt i hennes egen avdeling, gjør saken enda mer alvorlig, mener hun.
– Personalavdelingen er den som i alle fall vet hvordan man skal behandle denne type saker. Det ligger et kjempestort ansvar på alle som behandler denne type saker, sier Sabbasen som ikke lenger har noen tillit til sin egen leder.
Inger Marie Sabbasen sier hun ikke vil ha noen problemer å møte sine kolleger etter hendelsen.
– Men det er jo andre utenforstående som også har hatt muligheten til å lese om min situasjon. Det er skummelt, sier hun til NRK.
Datatilsynet: – Økende problem
Detaljerte beskrivelser om sykemeldinger, helsetilstand, søvnbehov og arbeidsytelse er med i brevet.
Seniorrådgiver Gunnel Helmers i Datatilsynet synes dette er helt uakseptabelt.
– Opplysninger som er sensitive om mennesker, skal ikke ligge tilgjengelig på kommunens hjemmesider. Det er klare regler som sier at personlige opplysninger av privat karakter; om sykdom blant annet, skal ikke ligge ute på nett, sier hun til NRK Sámi Radio.
Hun reagerer også på at dokumentet fortsatt var tilgjengelig lenge etter at Tana kommune var varslet.
– Kommunen må begrense skadeomfanget for personen mest mulig. Det betyr at dokumenter av denne typen må tas bort med en gang, sier Helmers.
Datatilsynet har merket en markert økning av denne type tabber etter at kommuner og annen offentlig forvaltning begynte å legge ut dokumenter på sine postlister. Tilsynet har ikke statistikk som viser omfanget.
– Vi har fått inn en rekke slike saker. Det er menneskelig å glippe, men akkurat i denne type saker bør man ikke glippe. Nå får vi inn slike saker en gang i uka, og for noen år tilbake fikk vi ingen, sier Gunnel Helmers.
Kjenner du til lignende historier, send oss et
Alvorlige konsekvenser
Hun mener konsekvensene for personer som blir utsatt for dette, kan være alvorlige.
– Dette kan sette folk i en knipe. Opplysninger som kommer fram i dokumenter, kan gjøre det vanskelig å få innpass i arbeidslivet for folk som har vært utenfor av forskjellige grunner, sier seniorrådgiveren i Datatilsynet.
Hun håper kommuner og offentlig forvaltning ikke slutter å legge ut dokumenter selv om de noen ganger begår tabber.
– Noen dokumenter er helt uproblematiske. I forhold til andre dokumenter gjelder det å holde tunga rett i munnen. Det gjelder ansattes forhold og sykdom, psykiske forhold og helse.
Gunnel Helmers sier kommuner kan saksøkes.
– Hvis personen lider skade på grunn av en slik glipp, så kan man saksøke, sier hun.
Rådmann Jørn Aslaksen i Tana kommune legger seg flat.
– Jeg synes dette er leit og svært beklagelig. Vi har gjort en stor tabbe, sier han til NRK Sámi Radio.
Han forklarer at det ble brukt feil koding som førte til at dokumentet ble lagt ut. Derfor ble ikke dokumentet unntatt offentlighet og avskjermet.
– Dette er en personlig feil. Man kan med god grunn frykte for at folk ikke har tilstrekkelig tillit til oss. Vi skal så godt vi kan rette opp dette, og har bestilt en gjennomgang fra vår dataleverandør. Blant annet skal vi undersøke om det finnes flere slike tilfeller, sier rådmannen.