– Han er som en omvendt julenisse, som du ikke vil ha besøk av. Ikke er det presanger i sekken hans heller, den bruker han til å stjele barn med, ler Kåven.
De siste to-tre årene har hun tenkt mye på hvordan julen har forandret seg for henne, fra å være noe koselig og gledelig til å bli materialistisk og stressende. Sånt blir det musikk av.
– Jeg la merke til at det ikke var så mange samiske julesanger. Jeg visste lite om den samiske juletradisjonen, hvordan den ble feiret før i tiden, før de norske juletradisjonene bredte seg, og snakket med foreldregenerasjonen. Jeg fant at man feiret vintersolverv, som stálloen var knyttet til: Da var han på tur med museraiden sin, og kunne komme på besøk og spise barna, sier hun.
Barna måtte rydde, og være stille og ikke bråke, ellers stoppet stálloen opp på tunet. Var det rotete ute, satte kjøredyrene seg fast og han kom inn i lavvoen eller huset.
– Han ble brukt som et oppdragelsesvesen for barna, sier hun om den mytologiske skikkelsen.
«Arktisk alv»
Sangen «Stálu Fápmu», som betyr «stálloens kraft», slippes fredag og er en melankolsk, elektronikaspekket julelåt. Allerede onsdag ble den spilt på Sameradioen.
Kåven er også ute med to singler som forsmak på sitt nye og tredje album «Eamiritni – Rimeborn», februarklart i Norge.
Allerede er albumet – som utgis på Nordic Notes – sluppet i Tyskland, et viktig marked for Elin Kåven sammen med Japan og nå sist Russland. Hjem til Alta kom hun fra Aserbajdsjan, der hun ble fulgt av et TV-team og hvor konserten hennes blir fjernsynsvist.
– Ute er de ofte svært interessert i samisk musikk og kultur, og fascinert av levemåten og det nære forholdet til naturen. Samisk kultur er så mye, og siden jeg ikke kommer fra en reindriftsfamilie, har jeg på et vis spesialisert meg litt på mytologien i musikken min. Jeg er over gjennomsnittet interessert i samisk mytologi, sier Kåven, som ble kalt for «den arktiske alven».
– Det tok jeg som et kjempekompliment, sier Kåven.
Gjenoppdaget
Kåven har uttalt at hun føler tredjealbumet nesten som en ny debut – siden hun føler seg som gjenfødt som artist og har oppdaget sine samiske røtter på en ny måte.
Der «Stálu Fápmu» er elektronikaspekket, fordi hun syntes det ga lydlandskapet det kalde inntrykket av snø, er det kommende albumet ikke så elektronisk og preget av et noe mer akustisk lydbilde.
– Jeg svever mellom elektronika og det helt akustiske.
Elin Kåven bestemte seg for å bli musiker i 2005, og har i år feiret tiårsjubileet. Hun er også danser, og er en av pionerene innen tribal fusion-dans i Norge.
– Jeg har trappet ned på dansingen, og satset mer på musikken igjen, sier Kåven, som i forrige uke slapp musikkvideoen til sangen «Hiras». Det er en personlig sang om identitet, tilhørighet og sårbarhet, og musikkvideoen av filmskaper Kristin Nicolaysen viser Kåven ute i et snølandskap.
– Jeg blir inspirert når jeg er ute i naturen, og har søkt stadig mer tilbake til den i de senere årene, avslutter Kåven.