Hopp til innhold

– Kan ha alvorlige konsekvenser

70 prosent av de samiske lærerstudentene fikk enten E eller strykkarakteren F på matematikkeksamen.

Matematikk

70 prosent av de samiske lærerstudentene fikk de to dårligste karakterene ved matematikk-eksamen i vår.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Hele 70 prosent av lærerstudentene ved Samisk Høgskole i Kautokeino fikk enten karakteren E eller strykkarakteren F ved vårens deleksamen i matematikk.

Seks av 15 studenter strøk

Tall som NRK Sámi Radio har innhentet, viser at en student fikk toppkarakteren A, en student fikk karakteren C, to studenter fikk karakteren D, mens fem studenter fikk karakteren E. Seks studenter strøk på eksamen.

– Jeg ønsker ikke å spekulere i hva som er årsaken til at så mange fikk dårlige karakterer ved eksamen, men jeg tror ikke at det er så enkelt at vi kan peke på en ting som har ført til dette. Vi må nå gå inn å se på saken, sier prorektor ved Samisl Høgskole, Marit Breie Henriksen.

Må forbedre egeninnsatsen

Prorektorensier at de har et godt kvalitetssikringssystem der de nå blant annet vil innhente faglærers rapport, sensors rapport samt se på de tilbakemeldingene som studentene selv har kommet med.

– Det er vanskelig å si noe om årsakene nå. Dette er det første vi skal se på etter ferien, sier Marit Breie Henriksen.

Prorektoren understreker overfor NRK Sámi Radio at denne eksamenen kun er en deleksamen og at studentene som strøk, vil få anledning til å gjennomføre eksamenen på nytt.

I tillegg vil studentene fortsette med matematikkundervisningen, som er et stort fag i lærerutdanninga med sine 30 studiepoeng.

– Men jeg tror nok at studentene må legge mer arbeid i faget. Det er ofte egeninnsatsen som må forbedres i de tilfellene studenten stryker, sier prorektor.

– Har dere ikke gode nok lærere ved skolen?

– Nei, det tror jeg ikke er årsak til dette, svarer prorektoren.

– Alvorlige konsekvenser

Rektor ved Kautokeino Ungdomsskole er skremt over tallene og frykter for konsekvensene når de samiske lærerstudentene en dag skal ut i jobb.

– 70 prosent er et høyt tall. Dersom de samme studentene nå tar eksamen på nytt igjen og kun oppnår et litt bedre resultat, så vil det selvfølgelig ha store og alvorlige konsekvenser for samiske barn i skolen. Da har jo lærerne dårlige kunnskaper om det de skal lære bort, sier rektor Ellen J. Sara Eira.

Eira tror ikke at den høye andelen av dårlige karakterer er tilfeldig.

– Det må være et omfattende problem som ligger til grunn her. Noe må man iallefall gjøre med dette så raskt som mulig, sier Sara Eira til NRK Sámi Radio.

Korte nyheter

  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK
  • Odne ávvuduvvo kveanaid giellabeaivi

    Odne ávvuduvvo kveainaid giellabeaivi, kväänin kielipäivä, miehtá riikka.

    Beaivi dollo muitun dasa go kveanagiella almmolaččat dohkkehuvvui giellan cuoŋománu 26. beivve jagis 2005.

    Les på norsk

    Det kvenske flagget, kvenflagget
    Foto: Anders Fehn / NRK
  • Unnit ohccit oahpaheaddjeohppui - eanebut háliidit buohccedivššárin

    9077 ohcci leat bidjan Romssa universitehta oahpuid bajimussii čavčča ohcamušain.

    Dan čájehit Oktasašsisaváldin-logut.

    Áibmojohtalus, psykologiija, paramedisiidna, riektedieđa ja medisiidna leat ain dat bivnnuheamos oahput.

    Ohccit buohccedivššárohppui leat lassánan 13,1 proseanttain.

    Ohcciidlohku oahpaheaddjeohppui njiedjá. Romssa universitehtas lea njiedjan 14 proseanttain diimmá ektui.