– Jeg er et politisk menneske og derfor har jeg skrevet et politisk stykke. Jeg ønsker ikke å presentere et stykke for publikum der de skal le av meningsløst tull og tøys. Derfor har jeg ikke laget en tom og intetsigende komedie, men et stykke jeg tror har noe å fortelle til publikum
Det sier forfatteren av og skuespilleren i stykket «ČSV-republihkka» rett etter lørdagens premiere i Skiippagurra grendehus i Tana.
- Les også:
Publikum flirte og lo
Denne artikkelen er ikke ment som en anmeldelse eller en profesjonell vurdering av «ČSV-republihkka». Konklusjonen til artikkelens tittel «Braksuksess med politisk teater» er basert på observasjoner og publikumsreaksjoner før, under og etter premieren.
I artikkelen legger vi to parametere til grunn for vår konlusjon; latterkulene kom tett under hele stykket og publikum forlot ikke salen før de var ferdige med å diskutere stykket sammen med teatergjengen rett etter premieren.
– Dette var rett og slett fantastisk. Ting er virkelig tatt på kornet på en glimrende måte. Stykket kommer med treffende beskrivelser av forskjellige forhold i det samiske samfunnet og jeg tror at mange vil kjenne seg igjen. Jeg har ikke kost meg på teater slik jeg gjorde i kveld på flere år, sier historikeren Aage Solbakk (70).
Solbakk sier han husker godt da begrepet «ČSV» ble lansert under et seminar på 1970-tallet. Meningen med de tre samiske bokstavene var «Čájet sámi vuoiŋŋa» (vis samisk ånd). Noen mener at disse tre bokstavene er de tre mest brukte bokstavene i samiske ord og setninger.
Temaet i stykket er hvordan verden ville sett ut dersom det faktisk fantes en uavhengig samisk stat i Sápmi eller det mange ynder å kalle for Nordkalotten.
– Stykket har på en måte rørt ved hele mitt følelsesregister. Jeg kjenner sorg. Jeg blir veldig glad. Ofte må jeg tenke gjennom hva det og det betyr. Det setter igang tankevirksomheten min, sier Inger Johanne Mudenia.
- Les også:
- Les også:
Ikke bare enkelt med en samestat
«ČSV-republihkka» er en sirkelrund stat som er etablert for at samene skal kunne forvalte sin kultur, sine rikdommer og sosiale goder på en best mulig måte.
I denne selvstendige republikken regjerer Siri sammen med sine undersåtter Oula og Anders.
Selv om intensjonene er aldri så gode, så er det absolutt ikke lett å få en slik stat til å fungere. Meningene er mange om hva som er til det beste for samene. Skal det være gruvedrift? Hva med reindrift? Hvordan ta vare på samiske tradisjoner samtidig som man tenker nytt?
I stykket blir det også en kamp mellom norske, finske svenske - og disse russiske - samene. Hvem er forresten same? I hvertfall ikke finnene.
Hva synes du selv om en egen samisk stat?
– Et veldig kjedelig spørsmål. Det er noe alle journalistene spør meg om, svarer Siri Broch Johansen og ler.
Hva pleier du da å svare?
– Det får du nok aldri vite, svarer hun og smiler lurt.
Ut på turnè
Det er Siri Broch Johansen som har skrevet stykket, og hun står også selv på scenen når fortellingen fortelles.
Hennes produksjonsselskap Siri Broch Johansen Ltd. står bak produksjonen og har et teknisk samarbeid med Beaivváš Sámi Nášunálateáhter.
Broch Johansen har samlet et lag med flere kjente samiske musikere og teaterfolk for å formidle denne historien.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Blant disse er Anna Näkkäläjärvi-Länsman, som er frontfigur i sitt eget Annamáret ensemble. Klarinettisten og sangeren har skrevet musikken til stykket.
Multitaltentet Anders Rimpi arrangerer musikken og bidrar med sang og dans på scenen.
Gitaristen i bandet SomBy, Oula Guttorm, er gitarist og sanger. Sara Margrethe Oskal, kjent fra utallige teateroppsetninger og den eneste samen med doktorgrad i teater, regisserer ČSV-republihkka.
I neste uke reiser stykket på turnè.