Torsdag den 4. november har Sametingets kontrollutvalg, i henhold til retningslinjene for kontrollkomiteen § 5 punkt 2, besluttet å avholde åpen høring i følgende sak:
Sametingsrådets disponering av post 507 i Sametingets reviderte budsjett 2009 - sak 24/09.
Høringen vil finne sted på Sametinget i Karasjok, og det er første gang en slik høring holdes i sametingets regi.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bevilgning på 1 million kroner
Randi A. Skum er leder i sametingets kontrollutvalg og sier at høringen holdes på grunn av den juridiske betenkningen som er utført av Advokatfirmaet Hjort DA. Betenkningen ble gjort ferdig i september i år og oppdraget var å utarbeide en uavhengig vurdering av rettslige spørsmål knyttet til Sametingsrådets disponering av post 507 i Sametingets reviderte budsjett for 2009.
I budsjettpost 507 var det fastsatt at kr 1 000 000 skulle prioriteres til to ulike grupperinger i forbindelse med oppfølging av Sametingsrådets melding om samisk institusjonsutvikling (Samiske institusjoner og det sivile samiske samfunn).
Sametingsrådet skulle foreta den nærmere prioriteringen. Da hele bevilgningen ble tildelt den ene grupperingen, fremsatte den andre grupperingen krav om en ”legalitetskontroll”. Sametingets kontrollutvalg besluttet i januar 2010 å ta saken opp til formell behandling, jf. kontrollutvalgets retningslinjer § 5.2.
– Den juridiske betenkningen danner da grunnlag for hva vi vil ha klargjort og hva vi vil ha redegjort for fra det tidligere sametingsrådets side, forklarer lederen i sametingets kontrollutvalg, Randi A. Skum.
Ansvarlig for oppdraget hos Advokatfirmaet Hjort DA har vært advokat og partner Rolf Chr. Trolle Andersen. Han har vært bistått av advokat og partner Frode A. Innjord og ansatt advokat Fredrik Berger.
– Sametingsrådet gjorde en bommert
Under behandlingen av denne budsjettposten gjorde sametingsrådet en stor bommert.
– Først og fremst går det jo på at man fremmer en budsjettsak for plenum om en budsjettpost som plenum har bedt om skal fordeles blant to institusjoner, og som da allerede på forhånd er fordelt. Så da i realiteten er det et illusorisk vedtak som plenum fatter og det blir da også slått fast i den juridiske betenkningen, sier Skum.
Dette konkluderes i betenkningen:
"Vår vurdering er at post 507 i det reviderte budsjettet for 2009 inneholdt en instruks fra Sametinget i plenum til Sametingsrådet om at det skulle bevilges midler til begge formålene nevnt i vedtaket, og at Sametingsrådet derfor ikke sto fritt til å bevilge hele beløpet til det ene formålet alene. Plenumsvedtaket bygget imidlertid på sviktende forutsetninger. For det første var ikke det beløpet som var satt av på post 507 tilstrekkelig til å dekke begge de to formålene som forutsatt i merknadene. For det annet la merknadene til post 507 opp til en fordeling av midler som det var vanskelig for Sametingsrådet å gjennomføre på en uhildet måte, fordi Sametingsrådet da det reviderte budsjettet ble vedtatt allerede var forpliktet til å skaffe til veie mer enn det avsatte beløpet til det ene formålet alene."
I betenkningen slås det fast at saksbehandlingen har vært mangelfull:
"Sametingsrådets saksbehandling har på flere punkter vært mangelfull i denne saken. Svært lite av saksbehandlingen har vært skriftlig, noe som innebærer et brudd på alminnelige krav til god forvaltningsskikk. Det har også skjedd brudd på bestemmelsene om saksbehandlingstid og foreløpig svar i forvaltningsloven § 11a, ved at søknaden fra Álttá Siida/Alta samiske språksenter ikke ble behandlet."
– I dette tilfellet har vi et godt grunnlagsmateriale og i tillegg sitter vi med en god del ubesvarte spørsmål, og i stedet for å sende brev frem og tilbake og i tillegg sende brev vi ikke får svar på så holdes denne åpne høringen der vi sitter ansikt til ansikt og får redegjort for hva som har skjedd og hva som ikke har skjedd, forklarer Skum.
Skum forventer å komme til bunns i denne saka under torsdagens høring.
– Jeg forventer å få klare og konkrete svar og en faktisk redegjørelse på hva som har skjedd og hvorfor protokollfører man ikke vedtak i store og viktige saker, som inngåelse av intensjonsavtaler, bakgrunnen for å forplikte sametinget økonomisk uten at det er forankret i noen formelle vedtak? Det er liksom den type problemstillinger som vi ønsker å få redegjort for, sier Randi A. Skum.
- Her finner du (ekstern lenke)
- Her finner du (ekstern lenke)
Program for dagen
09.00 - 09.05: Åpning ved leder av Sametingets kontrollutvalg ved Randi A. Skum.
09.05 - 09.20: Kommentarer til inn holdet i juridisk vurdering av Sametingets disponering av post 507 i Sametingsrådets reviderte budsjett 2009 - sak 24/09 v/ Sametingspresident Egil Olli.
09.20 - 10.00: Spørsmål fra Sametingets kontrollutvalg.
10.00 - 10.20: Innledning /kommentarer til innholdet i juridisk vurdering av Sametingets disponering av post 507 i Sametingsrådets reviderte budsjett 2009 - sak 24/09 ved Rådsmedlem Vibeke Larsen.
10.20 - 11.00: Spørsmål fra Sametingets kontrollutvalg.
11.00 - 11.10: Pause.
11.10 - 11.30: Rådsmedlem Marianne Balto.
11.30 - 12.30: Lunsj.
12.30 - 12.50: Tidligere Rådsmedlem Hilde Anita Nyvold.
12.50 - 13.10: Tidligere Rådsmedlem Jørn Are Gaski.
13.10 - 13.20: Spørsmål fra Sametingets kontrollutvalg til et samlet Sametingsråd.
13.20 - 13.30: Avslutning ved Sametingets kontrollutvalg ved leder Randi A. Skum.
Høringen er åpen for presse og andre interesserte.