I går kveld gikk det enda et steinras ved Nordnes i Troms. Dette er noe som skjer relativt ofte i dette området, og spesielt på vårparten i forbindelse med snøsmeltingen. I 2011 ble det lovet 800 millioner kroner til bygging av tunnel gjennom Nordnesfjellet. Fremdeles er det ikke kommet noen tunnel der, til tross for at området er et av tre spesielt utpekte risiko-områder for steinras.
- Les også:
Risikoen for ras er hverdag
Enok Isaksen er beboer i dette området. Han og kona er vant til at det går steinras der ved jevne mellomrom, og forteller at de har levd så lenge med dette problemet at de er blitt vant til det, og er i grunnen ikke bekymret.
– Men det er klart at når man kjører langs disse strekningene hvor det forekommer ras, så må man ha øynene med seg, spesielt på denne årstiden, forteller Isaksen.
Mildvær øker sjangsen for ras
Han forteller videre at det nå har vært perioder med mildvær, og at det sannsynlig er årsaken til steinraset som gikk i går torsdagskveld.
– Og vi må nok regne med enda flere ras i løpet av våren. Slik er det hvert år. Kommer det perioder med mildvær, og i tillegg regn, da er faren ute med en gang, sier han.
Derfor håper han at byggingen av tunnelen kommer i gang snart for sikkerhetens skyld. Heldigvis har det ikke gått noen menneskeliv i forbindelse med steinras ved Nordnes enda. Men likevel har det flere ganger vært flaks at ingen har blitt tatt av rasene.
– Det har hendt at raset har gått like før en bil har kommet, eller like etter at bilen har kjørt, forteller han.
Omveier og lengere arbeidsdag
Det er nå satt opp ekstra ferger mellom Lyngseidet og Olderdalen.
Jørn Ole Nyvoll er melkebilsjåfør, og var i morges og hentet melk i Kåfjord. På grunn av raset måtte han i dag kjøre omvei til Olderdalen for å ta ferga til Lyngseidet, for så å kjøre til Storsteinnes i Balsfjord.
– Det blir 3-4 timer ekstra arbeid i dag på grunn av stengt E6, forteller han.