– Det er Fylkesmannen som forvalter barmarksløyper i fylket og da synes jeg det er arrogant av Fylkesmannen å ikke delta på folkemøtet, sier Ballo.
Han viser til at mange i Tana er engstelige for at den nye motorferdselloven vil begrense folks muligheter til å høste av naturressursene i kommunen.
Ny grunneier
Folkemøtet har utgangspunkt i at Miljø- og kulturkomiteen i møte den 22. april 2008 vedtok å be kommunens administrasjonen om å lage forslag til forskrift for utvidelse av det åpne barmaksløypenettet i kommunen, slik at dagens dispensasjons¬traseer blir åpne løyper. I det ligger også et forslag på å utvide av åpen løype 3 Masjok – Spierku¬várri fram til Sommervann.
Formålet er å imøtekomme lokalbefolkningens behov for bruk av motorkjøretøyer for høsting i utmarka langs tradisjonelle ferdselsårer.
Til folkemøtet har komiteen invitert blant annet sametinget, FeFO og Fylkesmannens miljøvernavdeling, men det er nå klart at Fylkesmannen ikke vil delta på møtet. Begrunnelsen er at de allerede har vært på et lignende møte i Kutokeino og at Fylkesmannen allerede har tatt et standpunkt om at de er negative til å åpne løypenettet slik flere nå ivrer for i Tana. Dette synes Ballo er arrogant:
– Vi har jo en ny grunneier i Finnmark, FeFo, og vi synes jo at den nye grunneieren også må få anledning til å bestemme over sin egen eiendom, sier Ballo.
Han mener at de på et slikt folkemøte også vil kunne diskutere saken grundig og få fram argumenter fra lokalbefolkningen om hvorfor de mener det er viktig å få bruke kjøretøyer i utmarkssammenheng.
Både for og imot
Saken har vært til høring og det er delte meninger om utvidelse av barmarksløypenettet i kommunen.
Sandlia og omegn bygdelag ønsker at det åpnes løype på østsiden av Harrelva/Harrevann. De viser til at vegen til Harrevann er bygget med offentlige midler, og at det er mange brukere i området.
Reinbeitedistrikt 9 går sterkt imot at barmarkstraseer i deres høstbeiteområde åpnes for fri ferdsel. Dette gjelder løypene 2A, 2B, 3, 4 og 7. Distriktet viser til at reines forstyrres under parringstiden, og at trafikk i området øker sammenblanding med nabodistrikt.
Alleknjarg bygdelag ser svært positivt på det iverksatte arbeidet. Bygdelaget viser til at løype 11 har vært en slags bygdevei finansiert med offentlig midler.
Algasvarre bygdelag har ingen innvendinger mot forslaget. Laget ønsker at en veg som til tidligere fyllingsplass og militært lager ved Smalfjordvann godkjennes som ferdselsåre.