Hopp til innhold

– De sier at jeg må jo være fullstendig dum som studerer dette

Noen stiller spørsmål ved hennes intelligens, på grunn av hennes karrieremål. Men Ánná Káisá (20) er fast bestemt på å følge drømmen – og notene viser vei.

Ánná Káisá Partapuoli (20) fra Skånland i Sør-Troms er en av ytterst få samiske ungdommer som tar musikkutdanning. I denne reportasjen følger vi henne gjennom en skoledag, på Norges Musikkhøgskole i Oslo.

MÅLBEVISST: Ánná Káisá Partapuoli fra Skånland i Sør-Troms er en av ytterst få samiske ungdommer som velger musikkutdanning. I denne videoreportasjen følger vi henne gjennom en skoledag, på Norges Musikkhøgskole i Oslo.

– Hvorfor studerer du musikk, du som er så klok? Det bruker de å spørre meg.

Hun har trosset alle motsigelser og formaninger til å gjøre noe annet. Ánná Káisá Partapuoli (20) har en rekke ganger måttet tåle å bli konfrontert om hennes studie- og karrierevalg.

– Andre sier at jeg må jo være helt dum som studerer musikk!

Det har ikke stoppet henne. Å bli kantor er Ánná Káisás drøm.

Hennes studiehverdag foregår på Norges Musikkhøgskole på Majorstuen i Oslo. Her går hun kirkemusikklinja.

Ánná Káisá Partapuoli på Norges Musikkhøgskole

SANGØVING: Ánná Káisá Partapuoli og hennes medstudenter tar ofte en trall på Norges Musikkhøgskole.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

– Vet ikke hva jeg skal svare...

NRK har fått lov å være både «flue på veggen» og Ánná Káisá Partapuolis «hale», gjennom en skoledag.

– Oslo er noe annet enn Planterhaugen, tenker Ánná Káisá høyt på T-banen, på tur til skolen denne senhøstmorgenen.

Planterhaugen er Ánná Káisá Partapuolis hjembygd i Sør-Troms. Kontrastene mellom hjemstedet og hovedstaden er markante.

– Hva bruker du å svare når du får de spørsmålene, eller hører slike påstander?

– Vel... jeg vet egentlig ikke hva jeg skal svare. Jeg kan jo ikke akkurat svare «joda, jeg er klok, selv om jeg studerer musikk».

Ánná Káisá Partapuoli på Norges Musikkhøgskole.

PIANOØVING: Egentrening med instrumentene er nødvendig hvis man skal bli en profesjonell og dyktig kirkemusiker.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

(...) de eldre sier sånt som at man heller bør lese matematikk og slikt. Men jeg mener at man skal følge hjertet!

Ánná Káisá Partapuoli (20)

Få samiske musikkstudenter

Ánná Káisá Partapuoli er en av ytterst få samiske ungdommer i Norge, som tar akademisk musikkutdanning.

Hun mener det er fordi de eldre sier sånt som at man heller bør lese matematikk og slikt.

Men jeg mener at man skal følge hjertet, sier den unge kirkemusikkstudenten bestemt.

Ánná Káisá Partapuoli i Lindemansalen

STORSLÅTT LÆRINGSMILJØ: Den mektige Lindemansalen på Norges Musikkhøgskole, er et av Ánná Káisá Partapuolis klasserom.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

Vil leve av musikk

Samejenta har mange jern i ilden, i tillegg til sine musikkstudier.

Ánná Káisá Partapuoli er blant annet engasjert i Norske Samers Riksforbunds ungdomsutvalg. Hun er også en av Sametingets mange språkambassødører. I tillegg leder hun Sametingets ungdomspolitiske utvalg.

Men drømmen hennes er å en dag kunne livnære seg av det hun brenner for.

– Jeg er veldig glad i musikk. Det er jo derfor jeg studerer her, sier hun, mens hun beundrer høgskolens symfoniorkesters øvelse, i en av konsertsalene.

– Hva er målet med utdanningen?

– Det er at jeg en gang i fremtiden kan leve av musikken, svarer Ánná Káisá.

Det første en liten same må gjøre, er å senke orgelkrakken.

Kirkemusikkstudent Ánná Káisá Partapuoli
Ánná Káisá Partapuoli

STANDARD PROSEDYRE: Det er ifølge Ánná Káisá Partapuoli visst nok «etniske årsaker» bak det at hun må senke orgelkrakken, før hun kan begynne å spille.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

Orgelkrakk versus liten samejente

– Dette er skolens største orgel.

Ánná Káisá Partapuoli lar NRK få bli med inn i den såkalte Lindemansalen på musikkhøgskolen, hvor kirkeorgelundervisningen foregår.

– Det første en liten same må gjøre, er å senke orgelkrakken. Vi er jo ikke så store...

Ánná Káisás læremester, musikkprofessor Inger-Lise Ulsrud, klarer så vidt å stagge latteren av Ánná Káisás bemerkning, før dagens orgelundervisning starter.

Ánná Káisá Partapuoli og Inger-Lise Ulsrud

LÆREMESTER: Professor Inger-Lise Ulsrud er Ánná Káisás lærer, mentor og støttespiller. Hun har troen på Ánná Káisás fremtidige musikkarriere.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

Må beherske flere instrumenter

I musikkstudiet til Ánná Káisá, må man lære å beherske flere typer instrumenter.

– Mangfoldig må man være når man alene er ansvarlig for musikken i kirka, forteller Ánná Káisá.

NRK er nysgjerrig på hvordan det går med læreprosessen til den unge musikkstudenten.

– Ikke så verst, må jeg bare si. Det går veldig bra faktisk, svarer professor Inger-Lise Ulsrud.

Ánná Káisá Partapuoli

KONSENTRERT: Ánná Káisá Partapuoli spiller den samiske nasjonalsangen i Lindemansalen på Norges Musikkhøgskole.

Foto: Tor-Emil Schanche / NRK

Vekker nysgjerrighet

– Ánná Káisá er en av ytterst få samiske ungdommer som tar denne type utdanning. Hva sier du til det?

– Det er spennende. Jeg blir veldig nysgjerrig på Ánná Káisá. Det er ikke så ofte vi har studenter med samisk bakgrunn her, svarer Ulsrud.

Ánná Káisá Partapuoli avslutter orgeltimen med en låt til ære for NRKs utsendte. Låta er kjent for det samiske publikum.

– Siden jeg har en samisk journalist på slep i dag, så tenkte jeg at jeg kan spille den samiske nasjonalsangen.

Dermed runger orgeltonene av Isak Sabas «Sámi soga lávlla», i den mektige Lindemansalen på Norges Musikkhøgskole.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK