– En tunnel gir store muligheter, både for passasjerene til å komme raskere frem, men også med tanke på miljøet, siden bussene går på tomgang i dag, sier Anders Erik Hansen, direktør i Boreal (tidl. Veolia), selskapet som kjører de grønne bussene for Kolumbus på Nord-Jæren.
Kannik – strekningen fra Byterminalen ved Breiavatnet til rundkjøringen der E39 går over i Madlaveien – er bare en kilometer lang, men kan til tider være en tidkrevende kilometer å kjøre.
Like langt å kjøre som å gå
Ifølge Googles kart- og veibeskrivelsestjeneste tar den to minutter å kjøre, 13 minutter å gå. Ifølge bussdirektøren bruker bussene tre minutter på turen utenom rushtrafikken, mens det i rushtrafikken kan ta 12 minutter.
Passasjerene kunne altså like godt tatt beina fatt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Boreal-direktøren mener at byggingen av Ryfast, tunnelforbindelsen til Strand, gjør at det passer perfekt å bygge en busstunnel i Kannik samtidig.
1100 meter vei under jorda for bussene til 375 millioner kan ha samme innslagspunkt som Ryfast-tunnelen, mener Hansen.
Samferdselssjefen har mer tro på Ryfast
– Når en allerede har utstyr, folk og kompetanse på plass, så ville det kanskje vært riktig å utnytte det, sier han.
Samferdselssjef Gottfried Heinzerling er ikke enig. Ryfast kommer til å fjerne mye av trafikken i Stavanger sentrum, mener han, blant annet fordi trafikken fra sentrum til Hundvåg kan gå gjennom en bit av den undersjøiske tunnelen.
– Det vi tenker nå, er at Ryfast åpner i 2019. Det gir redusert biltransport i Stavanger sentrum. Denne reduksjonen vil vi bruke for å ha to kollektivfelt på overflaten i Kannik. Hvis det går, trenger vi ikke tunnel for bussene, mener Heinzerling.
– Her må vi rydde
Gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget i Rogaland, Tom Tvedt, tror på sin side ikke Ryfast er nok.
– Når vi framskriver tallene vi kjenner i dag, tror jeg ikke trykket i Kannik kommer til å bli mindre. Her må vi rydde en gang for alle, og slippe bussen frem, slik at de som vil ta bussen kommer fortere frem enn vi som sitter i bilen, sier han.