Hopp til innhold

Under her vil han at bussen skal få sin egen tunnel

Bussene kan bruke fire ganger så lang tid på å nå E39 fra Stavanger sentrum i rushtrafikken som ellers. Nå vil Boreal-direktøren ha kollektivtunnel under Kannik.

Rushtrafikk - Kannik og Løkkeveien i Stavanger

Den lille kilometeren mellom Byterminalen og Motorveien i Stavanger forsinker bussene kraftig i rushtiden. En tunnel hadde løst hele problemet, mener Boreal.-direktøren. Samferdselssjefen mener det er unødvendig. Ryfast kommer til å redde busstrafikken, tror han.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

– En tunnel gir store muligheter, både for passasjerene til å komme raskere frem, men også med tanke på miljøet, siden bussene går på tomgang i dag, sier Anders Erik Hansen, direktør i Boreal (tidl. Veolia), selskapet som kjører de grønne bussene for Kolumbus på Nord-Jæren.

Her må vi rydde en gang for alle, og slippe bussen frem.

Tom Tvedt, gruppeleder for Ap i fylkestinget

Kannik – strekningen fra Byterminalen ved Breiavatnet til rundkjøringen der E39 går over i Madlaveien – er bare en kilometer lang, men kan til tider være en tidkrevende kilometer å kjøre.

Like langt å kjøre som å gå

Ifølge Googles kart- og veibeskrivelsestjeneste tar den to minutter å kjøre, 13 minutter å gå. Ifølge bussdirektøren bruker bussene tre minutter på turen utenom rushtrafikken, mens det i rushtrafikken kan ta 12 minutter.

Passasjerene kunne altså like godt tatt beina fatt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Trafikk i Kannik Stavanger

Om morgenen og ettermiddagen er det raskere å gå enn å kjøre bil akkurat her. Bildet er tatt under snøværet i desember i fjor, en dag det tok ekstra lang tid å komme seg frem med bil i stavangerområdet.

Foto: Siri Wichne Pedersen
Gottfried Heinzerling

Gottfried Heinzerling.

Foto: Anders Fehn / NRK
Tom Tvedt

Tom Tvedt.

Foto: NRK

Boreal-direktøren mener at byggingen av Ryfast, tunnelforbindelsen til Strand, gjør at det passer perfekt å bygge en busstunnel i Kannik samtidig.

1100 meter vei under jorda for bussene til 375 millioner kan ha samme innslagspunkt som Ryfast-tunnelen, mener Hansen.

Samferdselssjefen har mer tro på Ryfast

– Når en allerede har utstyr, folk og kompetanse på plass, så ville det kanskje vært riktig å utnytte det, sier han.

Samferdselssjef Gottfried Heinzerling er ikke enig. Ryfast kommer til å fjerne mye av trafikken i Stavanger sentrum, mener han, blant annet fordi trafikken fra sentrum til Hundvåg kan gå gjennom en bit av den undersjøiske tunnelen.

– Det vi tenker nå, er at Ryfast åpner i 2019. Det gir redusert biltransport i Stavanger sentrum. Denne reduksjonen vil vi bruke for å ha to kollektivfelt på overflaten i Kannik. Hvis det går, trenger vi ikke tunnel for bussene, mener Heinzerling.

– Her må vi rydde

Gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget i Rogaland, Tom Tvedt, tror på sin side ikke Ryfast er nok.

– Når vi framskriver tallene vi kjenner i dag, tror jeg ikke trykket i Kannik kommer til å bli mindre. Her må vi rydde en gang for alle, og slippe bussen frem, slik at de som vil ta bussen kommer fortere frem enn vi som sitter i bilen, sier han.