– Dette er bra tall med tanke på at Jernbaneverket stengte banen for togtrafikk under oppgraderingsarbeidene i sommer, sier markedsansvarlig på Sørlands- og Jærbanen, Dag Brekkan.
På grunn av oppgraderinger stoppet NSB alle tog mellom Bryne og Stavanger i fem uker denne sommeren. Likevel kan de nå skilte med passasjervekst.
Han mener også at det såkalte cruisetog-tilbudet er en medvirkende årsak til veksten.
– Hele 3000 cruisetogturister har tatt toget den ene veien og buss Nordsjøveien den andre. Slike tilbud gjør banestrekningen mer attraktiv og hjelper på reisetallene, sier han.
Stor vekst på landsbasis
NSB-togene i landet hadde over 43 millioner passasjerer de åtte første månedene av 2015. Dette tilsvarer en økning på 5,7 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi ser imidlertid at mange tar toget i rushtiden. Derfor er vi glad for at Jernbaneverket fikk nye og utvidede plattformer på Klepp og Øksnevadporten i sommer, så vi kan kjøre med dobbelt togsett på morgenen fra Egersund og fra Stavanger på ettermiddagen i en avgang, sier Brekkan.
Flere avganger mellom Stavanger og Kristiansand
Sørlandsbanen har en økning på 40.000 flere togpassasjerer.
– Vi er rimelig sikre på at hovedårsaken til veksten på Sørlandsbanen er flere avganger i rutemodellen fra desember. Det går ofte tog, med tilnærmelsesvis to times avganger mellom Oslo og Stavanger i begge retninger, sier Brekkan.
- LES OGSÅ: Bli med på togtur over Jæren i 1978
Punktligheten på Sørlandsbanen er på 82 prosent, og 91 prosent på Jærbanen.
– Hovedårsaken til forsinkelser er en ustabil infrastruktur med blant annet signalfeil, sier Brekkan.
– Vi er glade for at det er satt av midler til Jernbaneverket for fullføring av arbeidene med nytt kontaktledningsanlegget i statsbudsjettet. Dette arbeidet forventes å være ferdig i 2016, og vil føre til en mer stabil jærbane, legger han til.