Det blir buss for tog på de aktuelle avgangene. Jernbaneverket skal blant annet utvide plattformene på Klepp og Øksnavadporten med 80 meter.
– Dette gjør at NSB til høsten kan øke kapasiteten i rushtiden, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig i NSB for Sørlands- og Jærbanen.
Nærmere bestemt betyr dette flere togvogner, som igjen kan gi dobbelt så mange et sete å sitte i. I dag må flere stå i rushtiden, ifølge Brekkan.
- LES OGSÅ: Jærbanen kan bli konkurranseutsett
Jærbanen stenges derfor mellom Bryne og Stavanger fra og med 13. juni til og med 20. juli.
Slipper å stoppe for vinden
Jernbaneverket skal også oppgradere kontaktledningsanlegget på strekningen. I dag gjør det 60 år gamle nettet at togene må redusere hastigheten eller stoppe når det blåser kraftig. Dette skal det bli en slutt på etter sommeren, lover NSB.
– Jernbaneverket gjør disse arbeidene for at kundene skal få en bedre hverdag på sikt, sier Brekkan.
Han tar «til etterretning» at Jernbaneverket har valgt å stenge sporene i en så lang periode.
– Men de har valgt den minst travle tiden på året, når skoleelever og andre har ferie, sier Brekkan.
- LES OGSÅ: Kan bli byggestart av dobbeltspor i 2019