– Med gratis parkering får vi problemet med at biler står og opptar parkeringsplasser, sier John Peter Hernes, Høyres gruppeleder i Stavanger.
Fra nyttår er det slutt på de nasjonale reglene som har gitt gratis parkering for elbiler. Da skal kommunene selv kunne bestemme.
Og i Stavanger tyder mye på at elbil-eierne vil miste fordelen med gratis parkering.
– Vi vil nok gå inn for at det skal være betaling for elbiler, men med halv takst, sier gruppelederen.
Også Ap vil gå for dette forslaget. Stavanger vil dermed følge etter Trondheim, som allerede i sommer bestemte at elbiler må betale fra neste år.
– Må sørge for ledige plasser
Hernes kjører selv elbil og sett seg lei på at folk parkerer elbilen sin og lar den stå i timevis.
– Vi gjør ikke dette for at parkeringsselskapene skal få mer betalt, men for å sørge for tilgjengelige parkeringsplasser for folk som skal handle og har ærend, sier han.
I utgangspunktet skulle elbiler «som hovedregel» betale det samme som andre biler etter nyttår. Men i budsjettforliket har regjeringen bestemt at kommunene bare kan kreve opp til halv betaling for en parkeringsplass.
– Vil ikke betaling føre til at færre velger å kjøpe elbil?
– Nei, det tror jeg ikke. Elbilen er først og fremst billig å kjøpe og billig i bruk, så jeg tror elbil-bølgen ruller videre, sier Hernes.
– Har ikke noe valg
Arbeiderpartiet sier at ønsker å fortsette arbeidet med å legge til rette for elbilen, men at de ikke har noe annet valg enn å innføre parkeringsavgift.
– Når flertallspartiene i budsjettet sitt legger opp til at vi skal ta 60 millioner i utbytte fra Stavanger Parkering de neste årene, har vi ikke noen annet valg enn å se på muligheter for inntjening til parkeringsselskapet som å innføre halvert parkeringsavgift for elbiler, sier gruppeleder Kari Nessa Nordtun.
Susanne Heart i Miljøpartiet de grønne (MDG) vil i bystyremøtet på mandag fremme et forslag om fortsatt gratis parkering for elbiler på kommunale parkeringsplasser i Stavanger.
Blir trolig bestemt etter nyttår
Men ifølge Hernes vil trolig saken bli utsatt fordi rådmannen jobber med en utredning om temaet. Spørsmålet om gratis elbil-parkering vil dermed sannsynligvis bli avgjort på første bystyremøte i 2017.
Heart og MDG vil uansett stå på sitt.
– Dette er et av de veldig få virkemidlene vi har i Stavanger kommune for å få flere til å kjøpe elbiler, sier hun.
Heart liker dårlig argumentet til Hernes om at elbilene opptar parkeringsplasser.
– Nå kom det fram i Aftenbladet at Stavanger parkering har registret en nedgang på ti prosent for fossilbil-parkering. Da kan det ikke være et så stort problem at vi får flere elbiler, sier hun.
Men i forslaget til Heart og MDG står det at kommunen bør finne løsninger for å forhindre at biler blir stående i over tre timer.
– Vi ser for eksempel for oss et opplegg med urskive i frontruta. Det er en billig og enkel måte å gjør det på, for vi vil jo ikke at folk skal misbruke ordningen, sier Heart.
- LES OGSÅ: