NRK Meny
Normal

Kan bli blant de første i landet til å fjerne gratis parkering for elbil

Trondheim kommune har bestemt at utslippene i byen skal reduseres med 25 prosent innen 2020, og har som mål at 15 prosent av bilene i kommunen skal være utslippsfrie. Likevel skal bystyret behandle et vedtak om at elbiler fra nyttår ikke lenger får parkere gratis i byen.

Tesla lading

Mange lokkes til å kjøpe elbil på grunn av de mange fordelene som følger. Men hva skjer når fordelene blir færre?

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

Fra 2017 vil regjeringen avskaffe ordningen som gjør at elbiler kan parkere gratis. Hvis kommunene vil beholde gratisparkeringen må de aktivt spørre om å få beholde denne ordningen.

Utnytter gratis parkering

Trondheim kommune skal neste uke, som en av de første kommunene i landet, avgjøre om parkeringsordningen skal avskaffes eller ikke. Foreløpig ser det ut til at flertallet vil stemme for avskaffelse.

– Vi ser at elbileiere har utnyttet ordningen, slik at de parkerer bilen sin i åtte timer når de er på jobb i sentrum. Disse parkeringsplassene er ment å være for folk som skal handle, eller har andre, kortere ærend i byen, sier Berit Tiller (H) i finans- og næringskomiteen i Trondheim.

Trondheim er den eneste byen i Norge med bymiljøavtale. Likevel er den den eneste av landets tre største byer hvor biltrafikken fortsatt øker. Trondheim kommune har som mål å redusere utslippene sine med 25 prosent innen 2020.

– Motarbeider egne utslippsmål

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, mener at politikerne motarbeider sine egne utslippsmål når de velger å fjerne gratis parkering for elbiler.

Christina Bu i Elbilforeningen

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, synes Trondheims-politikerne har en vinglete politikk rundt miljø.

Foto: Stig Jaavik / NRK

– Parkeringsplassene vil fortsette å fylles opp. Det politikerne nå gjør er å åpne for de fossile bilene igjen, og sidestiller disse med elbiler, sier hun.

Trondheim kommune har som mål at 15 prosent av alle kjøretøy i kommunen skal være utslippsfrie, likevel har elbilsalget sunket med 20 prosent i Trondheim i perioden januar til juni i år sammenlignet med i fjor.

Berit Tiller sier målet med regelendringen er å øke handelstrafikken i sentrum. Samtidig har politikerne sagt at de ønsker mindre biltrafikk i sentrum.

– Det eneste som fungerer for å få lavere biltrafikk i sentrum er å fjerne parkeringsplasser, sier Bu.

– Trondheim kommune har allerede fjernet en del parkeringsplasser, og nå er det nesten ingen plasser igjen til vanlige biler, sier Tiller.

Finnes alternativer

Hun forteller at elbilbruken har økt med rundt en million i bompasseringer rundt sentrum i løpet av siste kvartal i forrige halvår til første kvartal i år.

– Vi har også en avtale med parkeringshusene som gjør at elbiler kan får billigere årskort der enn vanlige biler gjør. Likevel er det få som har benyttet seg av det, sier Tiller.

Disse prisene kommer ikke til å endre seg, selv om den gratis parkeringen vil bli fjernet sier hun.

Tiller sier at hun ikke er bekymret for at ordningen vil føre til at færre kjøper elbil. Der er Bu uenig.

– I vår undersøkelse «Elbilisten 2016» svarte 18 prosent at de ikke ville kjøpt elbil dersom de ikke fikk gratis parkering. Det betyr ikke at de vil kvitte seg med den om dette tiltaket blir gjennomført, men det kan gjøre at færre potensielle elbilkjøpere velger elbilen.

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.