– Fra første januar 2017 må også elbilene betale på avgiftsplass, sier Marianne Lunner, parkeringsvakt i Risør.
Selen og hennes kolleger har aldri gitt parkeringsbot til elbiler, men fra nyttår kan det skje.
Lik praksis for alle
Regjeringen ønsker å fjerne parkeringsfordelene som har fulgt elbilene i mange år.
– Vi følger forskriftene slik de blir, og da må elbilistene betale på lik linje med andre, sier Odd Arne Børset, avdelingsingeniør, samferdsel i Risør kommune.
Børset peker på at omfanget av elbiler kan være det som kanskje vil påvirke endringene.
– Jeg tror nok det er antallet elbiler i trafikken som gjør at vi må begynne å regulere den parkeringen strengere også, understreker han.
– Jeg synes det er en fornuftig debatt, så jeg vil faktisk støtte det, sier beboer i Risør, Sverre Throndsen.
- Les også: Venstre reagerer på økt elbilavgift: – Gir ingen mening
- Les også: Nå må elbilister betale på fergen
Adresse blir avgjørende
Hvilken kommune du bor i på Sørlandet kan være avgjørende for om du må betale parkeringsavgift for elbil eller ikke.
– Dersom det mister alle sine fordeler, vil kanskje færre kjøpe elbil, men parkeringsavgiften tror jeg ikke betyr noe, sier elbileier Lars Lindstøl.
Mens Grimstad og Tvedestrand også vurderer innstramninger, vil kommuner som Flekkefjord, Mandal, Kristiansand og Lillesand, fortsatt love gratis parkering.
Det samme gjelder Arendal.
– Vi ønsker at Arendal skal ha en klar miljøprofil og det er klart at jo flere elbiler som kan komme i bruk, jo bedre, sier Terje Eikin, varaordfører (KrF) i Arendal.
– Ikke fraskriv dere ansvaret
Elbilforeningen har tatt kontakt med alle kommunene på Sørlandet og krever fortsatt gratis parkering.
– Jeg håper Sørlandet står sammen. Kristiansand, Arendal og Mandal har allerede bestemt seg, så at de andre kommunene skal skyve ansvaret over på de kommunene som er igjen, synes jeg er urimelig og jeg håper de ombestemmer seg, sier Audun Flateland, leder i Agder elbilforening.