Pontoppidan var hoffprest i Danmark/Norge da kong Kristian 6.ba ham skrive den offisielle læreboken for konfirmantundervisningen. Alle som ville bli til noe i samfunnet, måtte la seg konfirmere. Den som nektet eller ikke klarte å svare for seg under prestens katekisasjon, fikk ikke lov til å gifte seg, fikk ikke ha eiendom og ble lønnet som et barn. Flere av dem som nektet å gå for presten, ble sendt på tukthus og tvunget til å lese boken. Mange voksne, både kvinner og menn, gikk år etter år opp til katekismehøring, uten å klare det.Dermed fikk de heller ikke rettigheter som voksne. Ekteskap og eget hjem ble uoppnåelig. Skammen var stor.
Puggeskole

For å lære må man kunne lese. Skole for alle ble derfor vedtatt ved lov tre år senere, i 1739. Skole og kirke ble to sider av samme sak. Pontoppidans forklaring var skolens lesebok. Puggeskolen ble til.
Pontoppidan var preget av datidens store trend, pietismen. Nøysomhet og puritanisme var idealene. Ett av kongens mål med Sandhed til Gudfrygtighed, var å disiplinere nordmennene. Og disiplineringen ble en større suksess enn makthaverne kunne drømme om:
Norsk puritanisme
Pontoppidan og pietismen slo etterhvert voldsomt an blant allmuen i Norge, mens både mannen og læren ble mer glemt i Danmark. NFS Grundtvigs glade kristendom, med "menneske først, kristen så", skulle prege danskene. Mens Norge fikk Hans Nielsen Hauge, rundt år 1800. Han trykket Pontoppidans forklaring til sitt bryst. Hauges etterfølgere så senere på Sandhed til Gudfrygtighed nærmest som et bekjennelsesskrift, nesten på høyde med Bibelen selv.
-Danskene fikk Grundtvig, vi fikk Hauge, sier teologiprofessor Dag Thorkildsen. Den puritanismen som preger det norske sinnelag, er et viktig resultat av dette, mener han.
Protester
Men kongen var selv en from pietist, og det var også om å gjøre at undersåttene lærte seg sann gudsfrykt.Slik gikk pietismen og opplysningstiden hånd i hånd. Men smått om senn seg de moderne ideer inn; demokrati og tankefrihet. Utover 1800 - tallet tok makthaverne de nye tankene innover seg. Da de ville fjerne Pontoppidans forklaring fra skolene,og innføre mer mangfoldige lærebøker,var protestene fra den norske allmuen så voldsom, at moderniseringen lenge ble utsatt. Ikke før i 1860 - årene fikk den norske skolen flere fag og andre bøker.
På hjemmesiden til Det Evangelisk-Lutherske Kirkesamfunn finner du samtlige spørsmål og svar i Sandhed til Gudfrygtighed, i et modernisert språk. Inntil nylig brukte dette trossamfunnet Pontoppidans forklaring i undervisningen på sine private skoler her i landet.
Noen spørsmål fra Pontoppidans forklaring til Luthers lille katekisme; Sandhed til Gudfrygtighed:Hva truer Gud dem med som synder mot hans bud?
At han vil straffe deres ondskap.
Blir de alltid straffet i denne verden?
Nei. I noen tilfeller får nok den ugudelige en forferdelig død. Men ofte lykkes ondskapen så godt for ham at han blir prist salig. Likevel våkner hans sjel i helvete og i pinen.
Hva er det som kan vekke slike syndige kjødslyster?
Drikk, fråtsing, leddiggang, dårlig selskap, kjærlighetsromaner, skittent og usedelig lesestoff, eggende bilder, musikk, lek, dans, skuespill og annet som gir næring til øyenslyst, kjødslyst og et overdådig liv.
Hva for gode tanker kan hjelpe oss til å dempe kjødelige fristelser?
Vi bør tenke på at den hellige Gud er til stede og ser oss, at Jesus ble pint og korsfestet for våre synder, at de fordømte må lide i helvete i all evighet, mens den gleden synden gir, er så kortvarig. En salmedikter sier det slik:
Ukyskhets synd den snart forgår, - men pinen lenge varer.
Av Jan Erlend Leine
Sånn er livet, NRK P2, 21. januar 02