Én av fire svenske jenter mellom 11 og 16 år føler seg presset av skjønnhetsidealene som formidles gjennom reklame og media, ifølge en ny undersøkelse utført på oppdrag av det svenske sosialdepartementet.
Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med prosjektet FLICKA, som det siste halve året har jobbet med å kartlegge unge svenske jenters selvbilde og identitet.
 |
Sara Damber |
- Dette innebærer at det finnes titusener av unge jenter som kjenner seg presset i dag. Det kommer dessverre ikke som noen overraskelse, men snarere som en bekreftelse på det inntrykket jeg har fått, sier prosjektleder Sara Damber.
Blant guttene som deltok i undersøkelsen, var det bare åtte prosent som følte seg presset av det skjønnhetsidealet som presenteres i media. Undersøkelsen viste også at kun tolv prosent av jentene i den aktuelle aldersgruppen var fornøyd med eget utseende, mot tjuesju prosent av guttene.
- Dette handler om å se bakom tallene, og forstå hvordan medier og foretak bedriver sitt arbeid, og at de faktisk er i stand til å få unge jenter å føle seg utilstrekkelige og usikre, sier Damber i en uttalelse til avisa VG.