Hopp til innhold

Elsparkesykkel-selskapene svarer med tiltak etter bønn fra leger

Leger ved Oslo universitetssykehus ber utleieselskapene ta ansvar etter dobling av skader som følge av bruken av elsparkesykler på nattetid. Nå tar selskapene tak.

Grønne elsparkesykler ligger hulter i bulter på gaten i Bergen

STENGER OM NATTEN: Leger ved skadelegevakten i Oslo ber elsparkesykkel-selskapene å stenge tjenesten fra kl. 23 til 05. Nå blir Ryde første selskap til å sette sine grønne sparkesykler i bero om nettene i helgene i Oslo.

Foto: Per Vidar Raunholm / NRK

I Oslo i juni har det vært 421 skader etter bruk av elsparkesykkel. Dette er mer enn en dobling av elsparkesykkelskader fra juni i fjor.

Og sammenligner man årets april med fjorårets, er det snakk om mer enn en tredobling av antall skader på elsparkesykkel.

Derfor ber legene aktørene om å stenge elsparkesyklene på nattetid.

Svarer med tiltak

Tirsdag kveld bekrefter utleieselskapet Ryde at de vil holde sine elsparkesykler stengt på natten i Oslo i helgene. Sparkesyklene vil da holdes stengt fra 01:00 til 05:00.

De mener at problemet ikke er sparkesykler, men uansvarlig bruk. Likevel er de først ut med å følge legevaktens oppfordring.

– Som en av de største aktørene i bransjen vil Ryde ta ansvar mens vi venter på en promillegrense som vi håper og forventer at Hareide vil innføre. Vi forventer også at de andre aktørene følger etter, sier Eivind Saga, styreleder i Ryde i en pressemelding.

Nå følger Voi etter med en litt annen løsning.

Øystein Sundelin

BRANSJEN STILLER SEG BAK: Talsperson Øystein Sundelin i Voi.

Foto: Nadir Alam / NRK

Talsperson for Voi, Øystein Sundelin, sier til NRK at de har teknologi som kan brukes for å redusere antallet skadde.

– Vi kommer nå til å senke farten på våre sparkesykler førstkommende helg i Oslo. Det kommer til å legge seg på 15km i timen for å unngå hastighetene som øker skadeomfanget.

I tillegg sier Sundelin at de kan bruke en fylletest som gjør det vanskelig for berusede å åpne applikasjonen.

De planlegger også å sette bestemte soner i byen hvor det blir umulig å bruke sparkesyklene, slik som for gater med mange barer.

Sundelin er derimot tydelig på at utleierne ikke kan ta alt ansvaret.

– Det er viktig at politiet fører mer kontroll og at regjeringen tydeliggjør regelverket ved å innføre en promillegrense. Dette har Voi etterspurt i snart to år. Det blir feil å straffe alle dem som bruker elsparkesyklene i edru tilstand.

Mange ulykker forbundet med festing

En stor andel av ulykker som skjer i forbindelse med elsparkesykler skjer mellom klokken 24 og klokken 03 om natten. Halvparten av de skadde har også drukket alkohol.

– Man «skal bare», og det går stort sett bra, men har man promille eller annen ruspåvirkning så sier det seg selv at det skal mye mindre til. Det er ikke noen angrefrist, sier overlege Pål Aksel Næss.

30 prosent av alle skadede som kommer til skadelegevakten i Oslo på natten er elsparkesyklister.

Bemanner opp

Skadene øker også med pent vær.

Henrik Siverts overlege på Oslo skadelegevakt

FRUSTRERTE: Overlege ved Oslo universitetssykehus Henrik Siverts.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Nå må vi bemanne opp i helgene. Både leger og sykepleiere for å ta hånd om elsparkesyklister, sier overlege Henrik Siverts.

Flere av de skadde hadde hode- og ansiktsskader – noen av dem så alvorlige at de ødelegger både livet og utseendet til mennesker, forteller legene.

– De har ikke skadet i hendene de rekker ikke ta seg for, sier overlege Tina Gaarder.

Hun og kollegene mener bruk av elsparkesykler er et samfunnsproblem, og en stor belastning for helsevesenet. Konsekvensen kan bli at andre pasienter må vente.

Anbefaler promillegrense

Nå anbefaler de promillegrense. I tillegg ønsker de å stenge elsparkesykkelutleie mellom klokken 23 og klokken 05.

Overlege ved OUS Tina Gaarder

VIL HA FORBUD: Overlege ved Oslo universitetssykehus, Tina Gaarder.

Foto: Anders Fehn / NRK

De ber utleierne selv ta ansvar å vurdere nattestenging i påvente av at myndighetene innfører ytterligere regulering.

– Vi skjønner ikke at utleiere ikke tar ansvar, eller at kommunen kan klare å gjøre noe med dette. De som jobber på natten er frustrert. Det er så utrolig unødvendig dette her, sier overlege Henrik Siverts.

Overlegene understreker at de vil ikke forby elsparkesykler, de vil «forby dem på fylla om natta».

Henger sammen med gjenåpning

Overlegene er redde for at skadene vil øke i takt med åpningen av Oslo.

– Det er ikke flere elsparkesykler fra mai til juni, men det åpnet for skjenking, og vi tror det betyr mye. Nå er det også frislipp etter kl. 12. Det er også væravhengig om mange skader seg, sier Siverts.

I juni skjøt antall ulykker med elsparkesykkel i været etter gjenåpningen.

Vil ha aldersgrense

Liv Marie Bendheim, leder ung i trafikken

BEKYMRET FOR UNGE: Leder Liv Marie Bendheim i Ung i Trafikken.

Foto: Sverre-Holm Nilsen / NRK

Trygg Trafikk og Ung i trafikken ønsker en aldersgrense på 12 år ved bruk av elsparkesyklene.

På fire dager har det vært minst sju ulykker som involverer barn på sparkesykler i Viken.

Ung i trafikken synes det er urovekkende at skadetallene går i negativ retning. De er spesielt bekymret for de under 18 år.

– Vi mener det er flere ting vi kan gjøre. Tydeligere regelverk på promillegrense må på plass og vi ønsker foreldre skal komme på banen og ta større ansvar når vi vet at så mange under 18 blir skadet, sier leder Liv Marie Bendheim.

Vil komme flere tiltak

Nøkkeloverrekkelse med den nye byråden for miljø og samferdsel Sirin Stav som her tar i bruk sitt kontor på Rådhuse

SKAL REGULERE: Byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellevin Stav.

Foto: Hanna Johre / NTB

Byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellevin Stav (MDG) ser svært alvorlig på antallet ulykker ved bruk av elsparkesykler i Oslo.

Hun sier byrådet nå jobber så fort de kan med å innføre lokale regler. Dette fikk de muligheten til av regjeringen før sommeren.

– Vi vil blant annet stenge for bruk på natten. Denne muligheten har vi ikke hatt tidligere. Tiltaket mener vi vil bidra til færre ulykker, sier miljøbyråden.

Knut Arild Hareide på elsparkesykkel

MED FLERE TILTAK: Samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Foto: Anders Fehn / NRK

Fra 1. juli ble det innført nye elsparkesykkelregler. Blant annet er det nå mulig ha skilt om innkjøring og parkering forbudt. Brudd på disse reglene kan gi bot.

Tidligere i dag sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) at det vil komme flere tiltak.

– Vi jobber med å få en promillegrense på plass, så dette er et område der det er nødvendig med flere tiltak.