Prisen, som deles ut av Europakommisjonen, innebærer at Oslo skal være en rollemodell som kan dele erfaringer og inspirere andre byer fram mot 2019.
Byrådsleder Raymond Johansen, som er i Essen i Tyskland for å motta prisen, kaller prisen «en fantastisk anerkjennelse», som både er en belønning og en forpliktelse.
– Vi skal sørge for å sette Oslo på kartet i 2019, og sette fokus på klimautfordringene vi har. At dette kom dagen etter at Donald Trump har besluttet å trekke seg ut av Paris-avtalen, viser at byene rundt om må ta skjeen i egne hender med å fremme tiltak som kan redusere klimautslippene, sier Johansen til NRK.
Luftdiskusjoner
Også Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel (MdG) bruker den amerikanske presidenten som et eksempel for å understreke viktigheten av å være en foregangsby på miljøfeltet.
– Mens Trump fornekter klimaendringene, ser vi nå at byer over hele verden går foran i klima- og miljøarbeidet, sier Berg, som sammen med byråd Raymond Johansen, Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og Reidun Bolsø fra DNT presenterte Oslos visjoner for 2019 i finalen i Essen, Tyskland.
– Oslo ligger i front på en rekke områder og passerte en milepæl i fjor da flere valgte å reise kollektivt framfor å kjøre bil. Nå satses det for fullt på grønn innovasjon, grønne jobber og grønt byliv, og hele byen inviteres med, sier Berg.
Prisen deles ut etter en vinter der uteklimaet i Oslo har vært heftig debattert. I høst fortalte forskere fra Folkehelseinstituttet, som jobbet på oppdrag fra Statens vegvesen, at 185 mennesker hvert år dør for tidlig som følge av svevestøv i Oslo-lufta.
Denne vinteren har det blitt gjennomført flere tiltak - med tilhørende politiske kamper - for å bedre situasjonen. Det mest omdiskuterte var det såkalte dieselforbudet. I perioder har også Statens vegvesen opererert med en miljøfartsgrense i utvalgte deler av hovedstaden.
Fløy til Tyskland
Tittelen «European Green Capital» deles ut hvert år til en europeisk by med mer en 100.000 innbyggere, heter det på Oslo kommunes hjemmesider.
I kåringen har kandidatbyene blitt vurdert på klimapolitikk, luftkvalitet, grønn innovasjon, kollektivtransport, biologisk mangfold, vannkvalitet og friluftsliv. Oslo ble rangert høyest i 8 av 12 kategorier, heter det i en pressemelding.
Byrådsleder Johansen sier prisen både er en anerkjennelse og en belønning, men sier det ikke kommer noen penger med prisen.
– Det blir ikke noe penger direkte av dette, men det trenger vi heller ikke. Samtidig kommer konferanser og andre ting til å bli lagt til Oslo, og vi får konferansemidler til å presentere byen.
– Det forplikter å fronte en slik pris. Hvordan reiste dere til Tyskland?
– Vi med reiste med fly og tog. Vi fløy til Frankfurt, og jeg kommer til å fortsette å fly masse, og jeg kommer også til å bruke mye tog. Jeg skal ha en hyggelig helg i Berlin, så jeg skal ta tog herfra nå.
– Men herregud, jeg kommer til å fortsette å fly. Og kjøre bil også, sier Johansen på telefon.