At det er blitt dyrere å kjøre bil i norske storbyer de siste årene, har fått flere til å la bilen stå.
Det er om lag 14.000 færre biler på veiene i Oslo i løpet av en vanlig arbeidsdag nå, enn det var i juni og august i 2017 viser tall NRK har fått fra Fjellinjen. Dette tilsvarer en nedgang på 4 prosent.
I Bergen skjedde det samme. Der ble køtiden halvert etter innføring av rushtidsavgift og på drøyt to år er det i snitt 8000 færre passeringer, viser tall fra Statens vegvesen. Kristiansand var tidlig ute, og lanserte rushtidsavgift allerede i 2013. Trafikken gikk ned også der.
Assisterende generalsekretær i Astma- og Allergiforbundet, Bo Gleditsch sier tallene gjør ham jublende glad.
– Det er svært gledelig å se at tiltak som dette viker. Jeg håper det er et tegn på at vi som samfunn faktisk klarer å omstille oss, sier han.
- Les også: Slik er takstene for bomringen i Oslo
Viktig for storsamfunnet
Gleditsch påpeker at en nedgang i biltrafikken er positivt for flere enn dem som sliter med astma og allergi.
– Det koster samfunnet mye penger når mange ikke kan jobbe fordi de blir syke av luftforurensning. I tillegg kan også friske mennesker pådra seg sykdommer på sikt ved å puste dårlig luft, sier han.
En rapport fra Folkehelseinstituttet viser at 185 Oslo-borgere dør for tidlig hvert år på grunn av svevestøv.
– Vi er nødt til å se det store bildet, dette handler aller mest om folkehelse, sier Gleditsch.
Trafikken sprer seg
I oktober 2017 ble to nye betalingsprinsipper innført i Oslo samtidig: miljødifferensiering og rushtidsavgift.
Dette har fått rundt 300 flere bilister daglig til å reise før rushtidsavgiften starter 06:30.
Det er også en del av målet, forteller MDG-politiker Sirin Stav.
– Det gir mindre kø for dem som reiser kollektivt, eller på andre måter er avhengig av bil, sier hun.
Flere reiser kollektivt
Stav er fornøyd med tallene, og mener de viser at den grønne politikken virker.
– For første gang har vi flere kollektivreiser enn bilreiser i Oslo, samtidig som andelen elbiler i bomringen har økt med 50 prosent på ett år, sier MDG-politikeren.
– Men det at færre biler passerer bomringen betyr jo at noen har satt fra seg bilen fordi de syns det er for dyrt. Hva vil du si til dem?
– Vi vet at de med lavest inntekt rammes hardest av luftforurensing. I tillegg kjører de med lavest inntekt minst bil, og er derfor mest avhengig av et godt kollektivtilbud. Så dette er en politikk for alle.