14.000 biler er borte fra veiene Rushtidsavgiften virker. Etter innføring i Oslo er antallet biler som passerer bomringen redusert med 14.000. Astma- og Allergiforbundet kaller det et skritt i riktig retning. Av Lena Gundersby Gravdal og Henriette Mordt
Nå blir det rushtidsavgift i Oslo Bomprisene plusses på kraftig for mange av bilene som kjører gjennom Oslos bomring. Dieselbil-eiere må betale mest, og for første gang i hovedstaden skal det koste ekstra å kjøre i rushtida. Av Dag Aasdalen
Så effektivt har køprising vært Minst et halvt dusin byer i Norge og Europa har høstet erfaringer med tidsdifferensierte bompengetakster. Effekten er svært varierende. Av Eivind Pettersen
Rushtidsavgift: – Lær av Sverige – Staten må tilrettelegge for miljøvennlig transport før de straffer bilistene med rushtidsavgift, sier Naf. I likhet med trafikkforskere mener de Norge har mye å lære av søta bror. Av Camilla Wernersen og Amund Aune Nilsen