Hopp til innhold
Tretten bru
Foto: Geir Olsen / NTB

Brukollaps på Tretten

Oppsummert

15. august knakk Tretten bru i Gudbrandsdalen sammen mens en personbil og en lastebil var ute på brua, men ingen ble skadd. Brua i limtre var nær 150 meter lang og 10 meter bred. Ulykken skal granskes og 14 lignende bruer i tre er nå stengt.

  • Ny rapport: Oppfølging av Tretten bru sviktet

    «Undersøkelsen har vist at det ble utvist for lite forsiktighet ved planlegging, prosjektering, kontroll og godkjenning av Tretten bru, samt at oppfølgingen av brua sviktet i 2016».

    Det skriver havarikommisjonen i delrapport 2 etter kollapsen av Tretten bru i Øyer 15. august 2022.

    «Manglende kunnskap og læring etter tidligere hendelser er også en viktig årsaksforklaring til kollapsen av Tretten bru», står det i rapporten .

    Tidligere er det kjent at Tretten bru mest sannsylig kollapset som følge av blokkutriving i en av diagonalelementene av tre nær elvefundamentet i vestre del av elva.

    Vegtrøbbel Tretten bru
    Foto: Inger Johanne Solli / NRK
  • Skal kontrollere trebruer

    Nye føringer etter brukollapsen på Tretten gjør at flere trebruer i Innlandet må kontroll-beregnes.

    Innlandet fylkeskommune skriver i en pressemelding at dette gjelder Evenstad bru i Stor-Elvdal, Tynset bru på fylkesveg 30 og Os gang- og sykkelbru.

    Det er bæreevnen til bruene som må vurderes etter at Vegdirektoratet kom med nye føringer i november i fjor.

    Evenstad bru
    Foto: Eva Marie Sjølie
  • Mener nye Tretten bru bør bygges ved dagens bru

    Det mener fylkestinget i Innlandet, basert på en mulighetsstudie.

    Dette betyr at fylkeskommunen kan gå videre med en mer detaljert planlegging av den permanente brua.

    Det er fylkeskommunen som har gjennomført mulighetsstudien for å se på ulike plasseringer av ny bru.

    Øyer kommune, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Statsforvalteren, Statens vegvesen og Nye veier, er alle enig i alternativet i mulighetsstudien.

    Den permanente brua blitt anbefalt å ligge omtrent der de to tidligere bruene har ligget.

  • Krevende å vite hva Flisa bru tåler

    Flisa bru må gjennom nye og kompliserte kontrollberegninger.

    Det er klart etter at Vegdirektoratet ga nye føringer for denne typen trebruer i november i fjor.

    Etter at Tretten bru falt ned, har det kommet fram ny kunnskap om trebruer.

    Brukollapsen på Tretten skyldtes at et knutepunkt røk på grunn av blokkutriving.

    Anne Ingeborg L. Nerstad, enhetsleder i Innlandet fylkeskommune, sier arbeidet med å regne ut hva trebrua på Flisa faktisk kan tåle av belastning, er krevende.

    Hun er betenkt over det som har kommet fram gjennom undersøkelsene:

    – Det er ikke mulig å forutse når et knutepunkt i ei bru av denne typen er i ferd med å ryke. Det kan skje plutselig, uten forvarsel, sier Nerstad.

    Flisa bru
    Foto: Ann-Kristin Mo / NRK
  • Staten tar regninga for brukollapsen på Tretten

    Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover penger til Innlandet fylkeskommune etter at brua kollapset på Tretten i august 2022.

    Dermed tar samferdselsministeren og Staten på seg å dekke kostnadene etter brufadesen på Tretten. Innlandet fylkeskommune har anslått kostnadene til totalt om lag 420 millioner kroner.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no