Hopp til innhold
Tretten bru
Foto: Geir Olsen / NTB

Brukollaps på Tretten

Oppsummert

15. august knakk Tretten bru i Gudbrandsdalen sammen mens en personbil og en lastebil var ute på brua, men ingen ble skadd. Brua i limtre var nær 150 meter lang og 10 meter bred. Ulykken skal granskes og 14 lignende bruer i tre er nå stengt.

  • Ingen avklaring om regninga for Tretten bru

    Innlandet fylkeskommune fikk ingen lovnader om at Staten skal ta regninga etter brukollapsen på Tretten da de møtte samferdselsministeren i dag.

    Fylkesordfører Aud Hove (Sp) sier det var et godt møte, men at departementet vil vente på to delrapporter før de gir et klart svar.

    Fylkesordfører Hove sier utgiftene til midlertidig bru og gjennoppbygging av nye bru kommer på mellom 400 og 500 millioner kroner.

    – Her er det Staten som må betale. Vi må kunne stole på at Staten gjør opp for seg, sier Aud Hove.

    Fylkeskommunen baserer kravet på at Statens vegvesen ikke fulgte opp rapportene som forelå om at brua ikke var tilstrekkelig dimensjonert og hadde andre svakheter.

    Tretten bru
    Foto: SHK
  • Krever bruerstatning fra Staten

    Staten må ta hele det økonomiske ansvaret for brukollapsen på Tretten, mener Innlandet fylkeskommune, som skal ha et møte med samferdselsministeren i dag.

    Fylkesordfører Aude Hove fra Senterpartiet sier dette er utgifter på 400–500 millioner kroner, som blant annet dekker kostnadene til midlertidig bru og gjenoppbygging av ny bru.

    Ordføreren i Øyer blir også med på møtet.

    Fylkesordfører Aud Hove
    Foto: Innlandet fylkeskommune
  • TU: Vegvesenet vil ikke godkjenne flere nye fagverksbruer i tre

    Vegvesenet forbyr bygging av en av de vanligste trebruene etter Havarikommisjonens rapport om Tretten bru.

    – Det blir ikke godkjent noen flere fagverksbruer i tre inntil videre, sier divisjonsdirektør for drift og vedlikehold Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad.

    – Vi sier ikke at de aldri mer vil bli bygget, men vi har ikke noen tidshorisont på når de eventuelt kan bli godkjent igjen, sier han.

  • Visste om svakheter ved Tretten bru i 2016

    Norske myndigheter visste allerede i 2016 at Tretten bru hadde så store svakheter at den knapt tålte sin egen vekt, skriver Aftenposten.

    15. august i fjor kollapset brua.

    I et brev fra Veivesenet til Vegdirektoratet våren 2016 står det at enkelte punkter på brua hadde en belastning på 211 prosent.

    En belastning på 100 prosent innebærer bruas egen vekt, vekten av kjøretøyer pluss en viss sikkerhetsmargin.

    Ut fra dette anbefalte Veivesenet at brua burde forsterkes i alle skjøter. Det ble aldri gjort.

    Vegdirektoratet vil ikke kommentere opplysningene, og viser til den kommende rapporten fra Havarikommisjonen.

    Bilder fra pressemelding fra Statens havarikommisjon 23. august 2022
    Foto: Statens havarikommisjon

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no