Hopp til innhold

Store aktører som Nav og Finn misbrukt av ukjent serietrakasserer

Tobarnsmora «Lise» ønsket inderlig at hennes barn skulle oppleve gleden av å ha sommerferie, og svarte på en annonse for familier med dårlig råd. Det skulle vise seg at annonsen på Unicefs ferieformidling var falsk.

"Lise" i samtale med Trude

– ONDSKAPSFULLT: «Lise» fryktet hun hadde satt familien i fare etter å ha delt sensitive opplysninger med mannen som utga seg for å være fra firmaet som skulle trekke ut familiene som skulle få sponset ferietur.

Foto: Truls Antonsen / NRK

– Det koster mye å oppsøke slike sider, men du ønsker jo å kunne gi barna dine en mulighet og gode minner når du ikke klarer det på egen hånd, forteller «Lise».

NRK kjenner identiteten hennes, men hun ønsker å være anonym av hensyn til barna.

Det var Unicef som drev formidlingstjenesten der privatpersoner og firmaer kunne tilby reiser, hytteopphold, tur til fornøyelsesparker og liknende til familier som trengte det.

Lise utvekslet e-poster med en mann som utga seg for å være fra firmaet som skulle dele ut ferieopplevelser.

Hun oppga private opplysninger om familien, som hun ikke ville delt med hvem som helst.

– Han ville at jeg skulle fortelle om situasjonen barna og jeg var i, for å være sikker på at de ga ferien til en familie som trengte det.

– Hva får jeg tilbake?

Så kom spørsmålet som gjorde at hun forstod hun var blitt lurt:

Lise brøt kontakten før hun fikk vite hva mannen egentlig ønsket.

– Jeg følte jeg hadde satt ungene mine i fare. Det var det såreste.

NRK har grunn til å tro at Lise ble kontaktet av samme person som har lurt en rekke andre kvinner.

I flere måneder har NRK kartlagt en person som har brukt ulike e-poster, falske mobilnumre, nettsider, fiktive jobbannonser og misbrukt firmanavn som Nav, Finn.no, NRK, HBO Nordic, Slettmeg.no.

Hensikten ser ut til å være å komme i kontakt med kvinner. Flere av dem har blitt manipulert til å gi fra seg privat informasjon og intime bilder, som i noen tilfeller har blitt brukt mot dem.

– Dårlig gjort

Jean-Yves Gallardo

– Ferietjenesten er ikke lenger i drift. Det har med kapasitet å gjøre. Dersom vi gjenåpner tjenesten, vil vi vurdere en funksjonalitet som bedrer sikkerheten, både for dem som legger ut annonser og de som svarer, sier Jean-Yves Gallardo i Unicef.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Vi syns det er veldig trist og alvorlig at noen forsøker å lure en sårbar gruppe, og spesielt på en tillitsbasert formidlingstjeneste. Det syns vi er veldig dårlig gjort, sier Jean-Yves Gallardo, kommunikasjonsdirektør i Unicef Norge.

Han sier ferietjenesten deres har gitt flere tusen barn gode ferieopplevelser, og at de kun kjenner til to tilfeller av misbruk i løpet av de fem åra nettsida eksisterte. De ser likevel alvorlig på misbruket.

Ferietjenesten er ikke lenger i drift. Det har med kapasitet å gjøre. Dersom vi gjenåpner tjenesten, vil vi vurdere en funksjonalitet som bedrer sikkerheten, både for dem som legger ut annonser og de som svarer, sier Gallardo.

«​​​​​​Lise» fikk senere et annet tilbud om å låne ei hytte, men turte ikke takke ja.

– Du mister litt troen på menneskeheten, og det er litt fælt. Det er ondskapsfullt å benytte seg av mennesker på den måten. Det kan være mennesker som sliter langt mer enn meg som har svart på annonse. Da setter du dem i en enda mer sårbar situasjon.

Disse aktørene har også blitt misbrukt

  • Nav: NRK fant flere falske jobbannonser fra samme person i Navs stillingsdatabase som er lagt ut over flere år. Ifølge Nav kjente de til tips om falske jobbannonser, men ikke til omfanget av denne saken før NRK tok kontakt.
Kjell Hugvik, NAV

Ifølge Arbeids- og tjenestedirektør Kjell Hugvik er Nav i gang med å gjøre stillingsdatabasen sin enda sikrere for både søkerne og de som legger ut annonsene.

– Det er beklagelig, men dette er sannsynligvis en kreativ person som har operert med et reelt firmanavn og nummer. Han har også vært innenfor vårt ganske strenge regelverk. Derfor har han bevisst forsøkt å utnytte databasen, svarer arbeids- og tjenestedirektør Kjell Hugvik.

– Det er vanskelig å spore dette for det ser ut som helt ordinære annonser, og det er først når en person kommer til et jobbintervju at man oppdager at dette ikke er et reelt firma. Får vi tilbakemelding om det, slettes selvfølgelig annonsen.

Gjerningspersonen har søkt etter bartendere, reiseledere og hjelpepleiere i de ulike falske annonsene på Nav og Finn.no.

  • Finn.no: Ifølge Finn ble de kjent med to falske annonser etter at en bruker tipset dem. I ett tilfelle ble det gjort en avtale om intervju der det ikke kom noen. I det andre tilfellet syntes jobbsøkeren bare at det var en merkelig oppførsel. Selskapet som ble vist til i stillingsannonsene fantes heller ikke, ellers var det ikke noe unormalt ved selve stillingsannonsen, opplyser Finn.

– Det er en spesiell fremgangsmåte, som vi verken har sett før eller siden. Det er ikke en aktivitet vi ønsker skal skje i forbindelse med at noen bruker Finn. Derfor sperret vi også denne brukeren ute, sier Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukersikkerhet i Finn.no.

  • HBO Nordic: Deres merkenavn ble blant annet misbrukt til å opprette falske e-poster med HBO som avsender. NRKs kartlegging avslørte at gjerningspersonen brukte e-postene til å komme i kontakt med kvinner og utgi seg for å jobbe for HBO Nordic.
Hans Marius Tessem

​​​​​​​ – Vi ser veldig alvorlig på denne type saker. Her bruker de tilliten til folk og misbruker den, og vi er helt avhengig av at folk skal kunne stole på oss for å komme til oss med problemene sine, sier Hans Marius Tessem i Slettmeg.no.

Foto: Jan Tore Øverstad

– I HBO Nordic har vi ved enkelte anledninger fått henvendelser av personer som har blitt kontaktet på mail eller sosiale medier av det som tilsynelatende er en representant for HBO Nordic eller HBO. Vi har i de tilfellene bedt de berørte om å videresende dokumentasjon av korrespondansen og melde ifra til politiet om forsøk på svindel, skriver Isabell Goren i HBO til NRK.

– Vi i HBO Nordic ser veldig alvorlig på av vårt navn misbrukes i en slik forbindelse, og er bekymret for at dette er et forsøk på å plage norske kvinner. Vi håper politiet iverksetter etterforskning på bakgrunn av den dokumentasjon som foreligger.

– Dette er svært alvorlig, sa NRKs advokat Kari Anne Lang–Ree.

– Én ting er at det kan skade NRKs renommé og troverdighet, men det mest alvorlige er at unge jenter i verste fall blir lurt inn til Oslo på en falsk audition, der de kan bli utnyttet.

– Vi ser veldig alvorlig på denne type saker. Her bruker de tilliten til folk og misbruker den, og vi er helt avhengig av at folk skal kunne stole på oss for å komme til oss med problemene sine, sier Hans Marius Tessem i Slettmeg.no.

Da NRK gjorde rådgivningstjenesten kjent med at samme gjerningsperson også har utgitt seg for å være fra Norsk senter for informasjonssikring (Norsis), som eier Slettmeg.no, valgte de å anmeldte misbruket til lokalt politi.

  • Justin Bieber – Personen har også opprettet en epostadresse der han misbruker Justin Biebers navn. Det har ikke lyktes NRK å få noen kommentar fra tenåringsidolets manager.

AKTUELT NÅ