På Norwegians Facebook-side har det florert med meldinger fra frustrerte reiseklare nordmenn som ikke vet hva de skal gjøre etter flere kansellerte flyvninger lørdag.
Nå fortviler mange over bestilte hotellrom og ferieboliger de frykter de ikke får brukt.
Garanterer ikke erstatning
Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, sier at selskapet ikke kan garantere at de vil betale for alle tapte utgifter passasjerene får som følge av Norwegians innstillinger.
– Vi dekker en god del kostnader knyttet til selve reisen, og det som er innenfor våre vilkår. Når det gjelder andre kostnader, kan det gjelde reiseforsikringen, men det må man vurdere i hvert enkelt tilfelle, sier Skånvik til NRK.
Hun har tidligere presisert at eksempelvis feriehus normalt ikke er noe som går under det flyselskapet har ansvar for.
– Norwegians ansvar
– Det er Norwegians ansvar, sier assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland.
– Reiseforsikringen gjelder når forsinkelsene eller kanselleringene skyldes teknisk feil eller værforhold. Vi har stor forståelse for både skuffelsen og frustrasjonen til Norwegians kunder, men dette er helt og holdent Norwegians ansvar, sier Vennesland.
– Så reiseforsikringen gjelder ikke når flyselskapet kansellerer flyvningen på grunn av mangel på ansatte?
– Ubenyttet feriehus er en følge av at passasjerene ikke kom fram til bestemmelsesstedet. Reiseforsikringen har ingen dekning for slike tilfeller da ansvaret i utgangspunktet ligger hos flyselskapet, forteller Vennesland.
– For lettvint å bare peke på Norwegian
Det synes Skånvik blir et for enkelt svar og peker tilbake på forsikringsselskapene.
– Jeg synes det blir litt for lettvint å bare si at dette er flyselskapets ansvar. Man må jo se på forsikringsvilkårene til den enkelte, og så får man ta det derfra, sier Skånvik.
– Hva skal dere gjøre for at kundene ikke skal bli en kasteball mellom reiseforsikringsselskapene og dere?
– Vi skal behandle sakene ut fra det vi har ansvar for. Vi kan ikke svare for forsikringsselskapene, men vi skal ta ansvar for vårt regelverk med tanke på det som gjelder for flytransport. Så må de andre ta ansvar for sine vilkår, sier Skånvik.
– Men når dere ikke har nok piloter til å kunne fly, er det vel ikke noen andre enn flyselskapets ansvar?
– Nei, det har du helt rett i, det er vårt ansvar å få de reisende frem, svarer Skånvik.
– Passasjerene kan ende opp med regningen
Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, er klar på at så lenge kanselleringene er Norwegians ansvar, skal selskapet betale erstatning for ekstrautgifter.
– Så lenge kanselleringen er noe flyselskapet har ansvar for. kan du få dekket utgifter som hotellopphold du ikke får avbestilt. Spar på kvitteringer og krev i så fall erstatning av flyselskapet, sier hun.
– Kan passasjerene sitte igjen med hele regningene når Norwegian og forsikringsselskapene er uenige om hvem som skal betale?
– Hvis Norwegian ikke har ansvar for kanselleringene, kan forbrukeren ende opp med å sitte igjen med regningene. Uvær og streik bruker å unnta et flyselskap fra ansvar, men ellers skal det mye til for at selskapet ikke må betale, sier Flønes.
Hun anbefaler passasjerer å ta kontakt med Norwegian hvis de får ekstrautgifter. Hvis man ikke kommer noen vei med Norwegian, bør man gå til transportklagenemnda for fly.
Kirsti Pamphlett i Transportklagenemnda opplyser til NRK at hvis Norwegian ikke klarer å transportere passasjerene til bestemmelsesstedet innenfor rimelighetens grenser, vil de være ansvarlige for erstatningen.